Sánchez i Illa celebren el "poder" del "perdó" a l’independentisme a BCN
«Teníem raó, la convivència és més poderosa que la confrontació», diu el president del Govern / Tots dos donen per fet que el líder del PSC es convertirà en president en "setmanes"
A mig camí entre el míting de postcampanya de les recents eleccions catalanes i el de precampanya de les imminents europees, el PSOE i el PSC van celebrar ahir a Barcelona el dolç moment que travessen després de l’incontestable triomf de Salvador Illa diumenge passat. Amb el Palau de Congressos de Catalunya ple, tots els intervinents en l’acte (del mateix Illa a Pedro Sánchez, passant per Teresa Ribera i Jaume Collboni) van donar per segur que el líder dels socialistes catalans es convertirà d’aquí unes "setmanes" en el nou president de la Generalitat. Bona part d’aquest hipotètic desenllaç, que perquè es converteixi en una realitat necessita el suport d’ERC i els Comuns a la investidura de l’exministre de Sanitat, es deu a iniciatives com l’amnistia i els indults als processats i condemnats pel referèndum del 2017.
"Teníem raó. Diguem-ho alt i clar. Sempre hem defensat que en democràcia, com a la vida, el perdó és molt més poderós que el rancor, la convivència és més poderosa que la confrontació, la unió és més poderosa que la divisió. Els problemes s’han d’afrontar de cara. Nosaltres no hem mirat cap a cap altre costat", va assenyalar el president del Govern.
Sánchez es va mostrar relaxat, somrient. Lluny queda el dirigent que a punt va estar de dimitir fa menys d’un mes, que es trobava "trencat" emocionalment, segons els seus col·laboradors, arran de la investigació judicial a la seva dona, Begoña Gómez, per tràfic d’influències, en un cas que desperta molts dubtes jurídics i que els socialistes titllen de "pantomima". El resultat d’Illa el 12 de maig (42 escons, set més que Carles Puigdemont, que va aconseguir 200.000 vots menys) ha deixat aquest desànim molt enrere, impulsant els socialistes davant els comicis europeus del 9 de juny.
"Van ser dos presidents de dretes els que van trencar la convivència i serem dos presidents socialistes els que farem que Catalunya avanci. Seràs un gran president, Salvador", va continuar dient Sánchez, sense citar pel seu nom Puigdemont i Mariano Rajoy. Segons el cap de l’Executiu, tant el PP com Vox s’han quedat "sense discurs" després que l’independentisme fracassés en el seu intent de sumar majoria absoluta al Parlament.
"Teníem raó", havia assegurat just abans Illa. Davant un auditori format per bona part dels pesos pesants del Govern central (la vicepresidenta primera i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero; la portaveu i titular d’Educació, Pilar Alegría, i el ministre de Justícia i Presidència, Félix Bolaños, entre d’altres), el líder del PSC va dir: "Benvinguts a una Catalunya que ha obert una nova etapa per unir i servir tots els catalans. Que ha dit que vol continuar compromès en la defensa de l’Espanya plural i diversa que lidera Pedro Sánchez. Que ha fet una aposta per la convivència, deixant enrere l’enfrontament".
Notícies relacionades"¡Tres en ratlla!"
Els socialistes eviten posar-se terminis per aconseguir la investidura d’Illa. Consideren que el pacte hauria de ser més senzill amb els Comuns que amb ERC, un partit sumit en una profunda crisi interna després dels mals resultats de diumenge. Però creuen que el temor dels republicans a una repetició electoral, junt amb la sintonia en les polítiques progressistes, farà possible l’acord. Llavors es plasmarà l’escenari vaticinat ahir per Collboni. "¡Tres en ratlla!", va dir a l’inici del míting. "Tenim un alcalde socialista a Barcelona, un president socialista a Espanya i tindrem un president socialista a la Generalitat".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Temps Catalunya viu el primer cap de setmana sense cap pluja des de fa gairebé mig any
- “Et queden 12 euros”: L’anècdota de Miguel Ángel Silvestre sobre la seva situació econòmica més precària
- Integrada en el dia a dia La IA canvia les regles del joc a la universitat: «Els estudiants aprenen amb ChatGPT, no pas malgrat aquesta eina»
- A l’Audiència Nacional L’operació Catalunya recobra el protagonisme del judici als Pujol amb la declaració de Villarejo
- Entrevista Álvaro Morte: «Abans de fer d’Adolfo Suárez no era conscient de com de fràgil va ser la democràcia»
