Apunt
La funesta història de Cs
La recordo bé la colla del Foro Babel, el nucli intel•lectual del qual va sorgir l’engendre que va ser, encara és, Ciutadans. Gent amb un passat d’esquerres o molt d’esquerres amarada d’antipujolisme. Menyspreaven Jordi Pujol, a qui anomenaven "botiguer" o "banquer". Havien interioritzat la idea, formalitzada per Solé Tura, segons la qual la Catalunya-nació és una arma de classe, una superestructura inventada per sotmetre els treballadors.
L’internacionalisme marxista mal paït alimentava la verborrea dels del Foro Babel, molts immerescudament aviciats per la indústria cultural en espanyol, que presumien de cosmopolitisme i consideraven la catalanitat poc més que un atavisme rural.
Molts eren, són, de casa bona i, uns quants, fills de notoris franquistes catalans. S’havien apuntat a partits d’esquerra en la seva joventut perquè segurament era el que tocava. També per intentar matar al pare, el mateix pare a qui –paradoxalment– reivindicarien freudianament arremetent contra el català i contra Pujol. Un grapat va firmar, coincidint amb el naixement del Foro Babel, el manifest ‘Crida a la Catalunya federalista i d’esquerres’. Però el que els movia, com de seguida va quedar demostrat, era l’ardor anticatalà.
La seva darrera esperança, Pasqual Maragall, els va acabar decebent i fins i tot cabrejant infinitament un cop va esdevenir president de la Generalitat. De tota aquella fel i d’aquell obscur despit brotaria deu anys després, el 2006, Ciutadans, el partit.
Al capdavant hi van situar un exalumne de Francesc de Carreras, Albert Rivera, un jove envanit amb facilitat de paraula. Van exportar el producte a Madrid amb un èxit notable. Se’n recorden? Després van venir els esgarips i l’histrionisme d’Arrimadas al Parlament durant l’auge del procés.
Avui les escorrialles de Ciutadans miren de col•locar-se allà on poden. És el cas, per exemple, del català Juan Carlos Girauta, que, provinent del PSC, havia passat pel PP abans d’aterrar a Ciutadans. Ara puja al carro de Vox.
- Sentència del TSJC Condemnen la Sagrada Família per acomiadar una treballadora l’endemà de deixar d’estar blindada per tenir un fill
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Un paracaigudista resulta ferit molt greu a Empuriabrava
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- Corrupció al PSOE Sánchez compareixerà al Congrés pel 'cas Cerdán' el 9 de juliol
- Escola La CUP proposa una llei per blindar el català a les aules davant la sentència del TC sobre el 25%
- Arrencada del curs polític El Parlament celebrarà el debat de política general el 7, 8 i 9 d'octubre
- Educació El psicòleg Álvaro Bilbao recorda les cinc preguntes que has de fer al teu fill abans que sigui tard