Condemna
Valtònyc demana disculpes i accepta dos anys de presó per demanar «matar un guàrdia civil»
El raper accepta la condemna de conformitat per un delicte d’amenaces greus però no entrarà a la presó. «Va ser de mal gust», admet

El raper Josep Miquel Arenas, més conegut com a Valtònyc, ha acudit aquest dimarts a la Secció Setena de l’Audiència de Sevilla i ha acceptat una condemna de dos anys de presó, amb conformitat per les parts, per un delicte d’amenaces greus dirigides contra un determinat grup de persones.
Es condemnen els fets ocorreguts fa cinc anys, el 2018, en un concert a la localitat de Marinaleda, on va cridar al seu públic: «Mateu un puto guàrdia civil aquesta nit, aneu-vos-en a un altre poble on hi hagi guàrdies civils i mateu-ne un». També va cridar: «Posa una puta bomba al fiscal d’una vegada».
El raper, que va tornar a Espanya a l’octubre després de cinc anys d’exili a Bèlgica, va reconèixer els fets, va assegurar que se’n penedia i va considerar que animar el públic exhortant a «matar un guàrdia civil» va ser de «mal gust», i per això entén que hagi pogut molestar. El raper, després de demanar disculpes, va acceptar la pena de dos anys de presó més el pagament de les costes, tot i que no anirà a la presó, segons ha dit el jutge després que el mateix acusat l’hi preguntés abans d’acceptar la condemna. La seva defensa ha demanat la suspensió de l’execució de la pena i la fiscalia i l’acusació particular, l’Associació Unificada de la Guàrdia Civil, no s’hi han oposat però formalment serà el tribunal el que hagi de resoldre el seu ingrés a la presó.
Valtònyc va acudir als jutjats de Sevilla acusat d’un delicte de provocació per cometre atemptat o, alternativament, delicte d’amenaces amb l’agreujant de reincidència, per la qual cosa la fiscalia demanava quatre anys de presó i una multa de 3.600 euros.
A la petició de la fiscalia s’hi va adherir l’acusació particular que exerceix l’Associació Unificada de Guàrdies Civils, que va presentar primer una denúncia per un presumpte delicte d’odi.
Notícies relacionadesEl concert on Valtònycva proclamar les consignes per les quals ha sigut jutjat es va celebrar el 31 de març del 2018. En aquell moment ja havia sigut condemnat per l’Audiència Nacional a tres anys de presó per enaltiment del terrorisme i injúries a la Corona a les lletres de les seves cançons. Això va passar el 22 de febrer del 2017, i el 23 de maig del 2018, un dia abans del seu ingrés a la presó, va fugir a Bèlgica.
El raper ha estat cinc anys fugit a Bèlgica i va ser el 29 d’octubre quan va tornar a Palma, amb ajuda de l’expresident de la Generalitat Carles Puigdemont, amb qui va compartir exili. Ho va fer després d’haver prescrit la condemna de tres i mig de presó que li va imposar l’Audiència Nacional. Durant aquest temps la justícia espanyola va intentar sense èxit la seva extradició. Els tribunals belgues van defensar el 2021 que les seves cançons estaven emparades per la llibertat d’expressió i després, el 2022, el Tribunal d’Apel·lació de Gant va rebutjar de nou l’extradició al considerar que
- Altes temperatures Dones grans que es confinen per «no morir» de calor: «Em tanco amb un ventilador, tres ampolles d’aigua... i les telenovel·les turques»
- Tips de les residències d’estudiants a Collblanc
- Incendis i tuits frenen Vox
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Els incendis exposen els diferents models de gestió de cada comunitat
- CRISI D’INCENDIS El PP acusa Sánchez de «polaritzar» i rebutja la seva proposta de pacte d’Estat sobre el canvi climàtic
- Final de l’onada de calor Catalunya posa en prealerta el pla Inuncat davant la previsió de pluges intenses
- Després de la petició d’un sector crític Junqueras s’obre que ERC celebri una consulta interna per decidir si continua fent costat a Illa
- Antiterrorisme Dos detinguts a Lleida per difondre contingut gihadista i voler anar a la zona de conflicte
- CRISI D’INCENDIS Aagesen avança que Sánchez detallarà al setembre el pacte d’Estat contra el canvi climàtic i adverteix el PP que seria “irresponsable” no donar-li suport