Eleccions municipals

El pacte d’esquerres i Junts contra l’extrema dreta no prospera a Ripoll

El pacte d’esquerres i Junts contra l’extrema dreta no prospera a Ripoll

Aliança Catalana

3
Es llegeix en minuts

El pacte entre Junts i l’esquerra no ha prosperat a Ripoll. En aquests moments, a última hora del divendres 16 juny, no hi ha cap acord que permeti formar una majoria alternativa que impedeixi l’accés de la ultradretana i independentista Sílvia Orriols a l’alcaldia. Malgrat que Junts, ERC i el PSC han estat negociant tot el dia no s’ha arribat a cap acord, per la qual cosa els tres partits d’esquerres (republicans, socialistes i la CUP) es votaran a si mateixos durant el ple d’investidura. Tot apunta que també podrien arribar a comptar amb el suport dels independents de Joaquim Colomer.

Aliança Catalana, el partit d’Orriols, podrà governar automàticament com a llista més votada malgrat no tenir la majoria absoluta (sis regidors dels 17 que conformen el consistori). Junts en té 3; el PSC, 2; la CUP 2; ERC 3, i Colomer 1.

La decisió final sobre la composició del consistori queda en mans de Junts; si recolza el bloc d’esquerres, facilitarà que Chantal Pérez, cap de llista d’ERC, sigui alcaldessa; si no, governarà Orriols com a llista més votada.

A l’hora de les negociacions, Junts havia establert unes línies vermelles molt clares. No volia formar govern municipal amb la CUP (malgrat que ERC i el PSC ja havia pactat) per considerar-lo extremista, i tampoc volia la presència de Colomer, en qui Junts va expulsar del partit i es va presentar a les eleccions amb el seu propi partit (Som-hi Ripoll!). 

«Bloquejar i vetar grups polítics democràtics no és el que cal prioritzar ara. El que més necessita la vila és un projecte fort i amb uns objectius comuns i un full de ruta clar per la defensa dels drets humans, la pau i la convivència a Ripoll», retreuen a Junts en un comunicat conjunt ERC, el PSC i la CUP.

Junts per Ripoll no s’ha pronunciat de moment sobre la situació, de manera que està en l’aire quin serà la seva postura aquest dissabte en el ple d’investidura. El tripartit d’ERC, el PSC i la CUP encara podria arribar a la majoria necessària per aconseguir l’alcaldia si Junts els recolza, un escenari complicat tenint en compte el veto a la CUP.

«Mantenim la proposta que ja vam fer d’un govern estable entre ERC, el PSC i Alternativa per Ripoll-CUP, format per set regidors que representen el 42% dels vots, com la fórmula més adequada per a aquest nou mandat», insisteixen els tres grups en el comunicat conjunt. L’alternativa de Junts és o coalició d’esquerra o partit d’ultradreta independentista.

Cinc dies d’intenses negociacions

Junts, no obstant, aquell dia ja arrossegava la polèmica oberta pels tuits de Borràs i la rectificació de l’executiva nacional demanant els postconvergents de Ripoll que recolzessin el pacte progressista. Unes indicacions que no van ser ben rebudes per l’executiva local, interpretades com a ingerència. A última hora, Junts va demanar anul·lar la reunió amb ERC, el PSC i la CUP per passar-la a dimarts. Però els tres partits van decidir tirar endavant i tancar l’acord ja que el cap de la llista de Junts, Manoli Vega, ja s’havia pronunciat l’endemà de les eleccions per dir que es quedarien en l’oposició i que, en tot cas i si ho veien prou vàlid, recolzarien un govern alternatiu.

L’endemà dimarts es van exposar en roda de premsa els detalls de l’acord amb els tres caps de llista, que van demanar explícitament a Junts recolzar-los per frenar l’extrema dreta. A la tarda, Junts va emetre un comunicat on ho descartava, mentre denunciava que els membres de la formació s’havien sentit «menyspreats».

Notícies relacionades

El partit, que ha governat en les últimes legislatures i que va passar de vuit regidors a tres el 28M, va canviar el seu posicionament i va anunciar que volien liderar un govern alternatiu per ser la segona força en vots, no obstant, sense la presència de la CUP, amb qui no tindrien converses. Una cosa que va descol·locar ERC, el PSC i la CUP i que va obligar a explorar nous escenaris i intentar salvar al màxim el document consensuat dilluns. Dijous es van reunir de nou amb Junts, però la situació encara estava molt enrocada i es van emplaçar a continuar parlant-ne aquest divendres. Un acord que finalment no ha sigut possible.

Mentrestant, la força guanyadora d’extrema dreta Aliança Catalana ha declinat obrir negociacions amb cap de les forces malgrat no tenir tampoc la majoria absoluta. Si aquest dissabte en el ple d’investidura no surt una candidatura amb majoria, Silvia Orriols serà proclamada alcaldessa de forma automàtica.