Relleu de consellers
L’oposició considera que la remodelació del Govern no resol la seva «crisi»
Amb remodelació o sense remodelació, per a l’oposició el Govern segueix en «crisi» i atrapat en una minoria que l’erosiona al Parlament. Aquesta és la lectura que extreuen els principals grups del canvi de peces a tres conselleries consumat pel president Pere Aragonès amb vocació d’agafar oxigen per esgotar la legislatura. Assenyalen que aquests relleus no resolen que l’Executiu compta només amb el suport dels 33 diputats d’ERC i que és aquesta insòlita soledat al capdavant de l’executiu el que li ha passat factura a nivell electoral en les municipals.
Disposat a continuar collant el president per reivindicar-se en alternativa, el PSC considera que l’entrada de nous consellers en els departaments que han acumulat més desgast és només un «bocí»que no serveix per a res més que per «allargar l’agonia» d’un Govern que està en «crisi permanent». Així ho han verbalitzat els socialistes, que ja han advertit que no pensen donar «ni 100 dies ni 100 segons» de gràcia als nous dirigents que s’incorporen a un executiu que per a res consideren «reforçat». El partit de Salvador Illa deixa clar que no pensa donar treva, començant per l’exigència de complir els acords pendents del pacte de pressupostos, com el conveni de la B-40 entre Sabadell i Terrassa, el bloqueig del qual s’arrossega des de fa més de dos mesos, el contracta-programa de Rodalies o l’aprovació del pla urbanístic del Hard Rock abans del 30 de juny.
La portaveu del PSC al Parlament, Alícia Romero, ha valorat que se’n van del Govern tres consellers amb qui han discrepat molt sobre qüestions com l’educació, la gestió de la sequera o en matèria d’infraestructures. Ara, ha dit, estaran a l’aguait de quin és el «tarannà» de les noves incorporacions, però ha remarcat que aquestes no són suficients perquè Aragonès consideri que pot arribar al final de la legislatura garantint una estabilitat i un projecte. «Si no hi ha canvi d’equips i de polítiques, els relleus de consellers hauran servit de poc», ha deixat caure Romero, que ha demanat que es reverteixi la tendència al «poc diàleg» de l’executiu d’Aragonès. Sí que ha agraït que el president hagi trucat prèviament a Illa per explicar el relleu a les conselleries que estava punt d’anunciar.
Per la seva banda, Junts ha passat de puntetes pels canvis del Govern en la roda de premsa posterior a l’executiva del partit. La candidata al Congrés, Míriam Nogueras,ha despatxat l’assumpte limitant-se a dir que ha trobat a faltar que el president «no hagi sabut llegir» els resultats de les eleccions municipals ni que la taula de diàleg «no ha donat cap resultat». Segons el seu parer, s’ha perdut una «oportunitat de fer un canvi profund» i un «gir positiu» i s’han perpetrat uns canvis que «no són en clau de país», sinó «de partit». En canvi, Nogueras sí que s’ha esplaiat criticant l’estratègia seguida pels republicans durant l’última legislatura al Congrés. Si el seu partit té «la clau» del pròxim govern central, la cap de llista de Junts s’ha compromès a ser «implacable».
Els Comuns veuen una «rectificació» d’Aragonès
Notícies relacionadesEls Comuns, per la seva banda, atribueixen la remodelació del Govern anunciada per Pere Aragonèsauna «rectificació en diferit» del president d’unes polítiques que asseguren que fa temps que denuncien que «no estan funcionant». De fet, avui arrenca al Parlament un ple monogràfic sobre educació en el qual el grup de Jéssica Albiach tenia previst reclamar la dimissió del fins ara titular del departament, Josep Gonzàlez-Cambray. «Els canvis són l’acceptació dels mals resultats d’ERC a les municipals, que, com vam dir, no tenen res a veure amb l’independentisme, sinó amb un govern que ha decebut», ha etzibat el portaveu de Catalunya en Comú, Joan Mena, que ha afegit que el principal problema de l’executiu català «són les polítiques», no els «noms propis».
Els Comuns han assenyalat la «desastrosa» gestió dels tres consellers que surten del Govern. Si en matèria d’educació han reclamat que cal «posar ordre» i recuperar el consens amb la comunitat educativa, en l’àmbit de Territori, fins ara sota el comandament de Juli Fernàndez, han criticat la gestió en matèria de vivenda i han reclamat que s’abandonin els «macroprojectes». En el cas d’Acció Climàtica, amb Teresa Jordà al capdavant, que serà número dos d’ERC a la candidatura a les eleccions generals, han lamentat la seva «inacció climàtica» perquè Catalunya és a la cua del desplegament d’energies renovables.
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- L’estratègia comunitària Tusk crida al rearmament d’Europa i critica la política migratòria de la UE
- Sessió al Congrés La pujada de les pensions i l’ajuda al transport cauen al tombar-les Junts i PP
- Comerç La batuda en súpers 24 hores va detectar una vintena d’infraccions laborals
- Set mesos de la normativa Òmnium portarà a la Comissó Europea el seu informe sobre l’amnistia per assenyalar les «irregularitats» en la seva aplicació
- «He defugit tot allò que fos l’èxit ràpid, m’he anat autoboicotejant per créixer a poc a poc»
- Crim a Sant Joan les Fonts La investigació de l’assassí de la dona de Girona, pendent dels psiquiatres
- Balanç anual El Prat es manté com a segon aeroport europeu en trànsit origen-destinació
- Negociacions Puigdemont pressiona el Govern central perquè presenti un nou decret de pensions: «L’aprovaríem avui mateix»