Trama Gürtel

Dos extècnics confirmen que la funcionària clau en el contracte que afecta Camps era qui el coordinava

Dos extècnics confirmen que la funcionària clau en el contracte que afecta Camps era qui el coordinava

Alejandro Martínez Vélez / Europa Press

3
Es llegeix en minuts

L’últim judici de la trama valenciana de la Gürtel pels 1,8 milions en contractes menors que es van adjudicar a les empreses de Francisco Correa ha recuperat el ritme de les testificals, després de les aturades provocades per la vaga de funcionaris i la falta de sales a l’Audiència Nacional. Cada sessió es dedica a un dels contractes que la Fiscalia Anticorrupció posa en entredit i que es van adjudicar, segons l’acusació, per afavorir la trama Gürtel. Avui ha sigut el torn de l’estand de grans esdeveniments per a la fira de turisme Fitur del 2009, l’únic pel qual s’ha pogut acusar l’expresident de la Generalitat Francisco Camps al no haver prescrit quan se’l va investigar en aquesta causa.

Sobre el pavelló de grans esdeveniments de Fitur 2009 la funcionària que també està acusada, l’exdirectora general de Promoció Institucional Dora Ibars va defensar en la seva declaració que la contractació depenia de l’Agència Valenciana de Turisme i que la direcció general de Relacions Institucionals no va intervenir en aquest contracte, ni en va decidir el disseny o el cost. Les versions ofertes per Dora Ibars sobre aquest assumpte han anat variant al llarg dels anys. En la causa dels vestits en la qual va acabar absolt Camps, va negar qualsevol tracte de favor a Orange Market. El 2012, quan es va imputar en la peça de Fitur (que es va sobreseure respecte a aquesta), va al·legar «raons de qualitat» per elegir Orange Market. Tot i que al tornar a ser investigada en la peça dels contractes menors va justificar l’elecció d’Orange Market per al pavelló del 2009 a Fitur en «la pressa» per organitzar l’estand.

Els dos extècnics que han declarat avui com a testimonis han ratificat aquesta última versió. Tant l’ex cap de premsa de la Conselleria de Cultura, Francisco A. A. P., com la responsable de màrqueting de la Sociedad Proyectos Temáticos del País Valencià (SPTCV), Isabel P. F. M., han confirmat que l’estand de grans esdeveniments que es va preparar per a Fitur 2009 depenia de la direcció general de Promoció Institucional.

«Hi vam acudir agrupats amb altres esdeveniments. Tot depenia de la direcció general de Promocions Institucionals. Els responsables eren la directora general [de Relacions Institucionals] i el personal que tenia allà. En la reunió se’ns va explicar que l’estand de Fitur de la Generalitat tindria una imatge comuna per a tots els organismes i esdeveniments que depeníem de la Generalitat i érem tots els representats. I que se n’encarregaria una empresa. Pitjor, no recordo si se’ns va dir que era Orange Market. Hi havia una persona d’aquesta empresa i se’ns va dir que se’ns informaria de les necessitats de cada un i de cada organisme», va explicar l’ex cap de premsa de la Conselleria de Cultura.

Notícies relacionades

I a preguntes de la Fiscalia Anticorrupció, el periodista ha confirmat que la contractació els va venir donada. «No teníem marge. Jo només podia decidir si em deien que Cultura i Esports havia de cobrir tres grans esdeveniments, havia de buscar tres grans fotos, subministrar imatges per a l’audiovisual». L’ex cap de premsa de Cultura va recordar que al sortir d’aquesta reunió «vam comentar que era tot com molt boig, molt precipitat», perquè es va fer el 30 de desembre i al gener ja se celebrava Fitur.

També va ser en aquest última reunió la responsable de màrqueting de la SPTCV, que ha respost amb un rotund ‘sí’ quan se li va preguntar si «els grans esdeveniments venien des de la direcció general de promoció institucional». Isabel P. F. M. també recordava la famosa reunió del 30 de desembre «perquè no em vaig poder agafar vacances. Es va fer per treballar continguts sobre grans esdeveniments: la Volvo, els cavalls. Allà no vam participar gens en els detalls. Només calia coordinar continguts». La testimoni ha sigut categòrica quan se li ha preguntat si se’ls va presentar Orange Marjet com l’empresa encarregada del muntatge de l’estand. «Sí», ha tornat a ratificar. La trobada no va servir per parlar sobre com va ser la contractació ni qui va contractar. «Vam anar a l’essència de què havia d’aportar cada societat. Però no sé per què es va elegir Orange . Ni ho sé ni era qüestió meva».