Comitè d’investigació
ERC, Junts i la CUP denuncien davant l’Eurocambra la plantada del Govern a la comissió Pegasus
La carta arriba a la UE tres dies abans que comenci la missió d’eurodiputats a Madrid, prevista per a dilluns i dimarts de la setmana que ve

ERC, Junts i la CUP han enviat una carta al president del comitè de l’Eurocambra que investiga l’ús de ‘software’ com Pegasus, Jeroen Lenaers, per comunicar-li les incompareixences dels membres del Govern central citats a donar explicacions en la comissió d’investigació del Parlament. La Cambra catalana havia requerit el president del Govern central, Pedro Sánchez, l’exdelegada a Catalunya Teresa Cunillera, el fiscal general Álvaro García Ortiz i les ministres Nadia Calviño, Yolanda Díaz, Margarita Robles i Fernando Grande-Marlaska perquè hi compareguessin.
A la carta enviada a Lenaers, ERC, Junts i la CUP denuncien «l’obstruccionisme» de les institucions de l’Estat i asseguren que les incompareixences demostren «la passivitat de l’Estat davant la vulneració constant i flagrant dels drets humans reconeguts en els tractats i convenis internacionals». La carta està firmada pel president de la comissió d’investigació sobre Pegasus del Parlament, Josep Maria Jové (ERC); el vicepresident de la comissió, Albert Batet (Junts), i la secretària de la comissió, Montserrat Vinyets (CUP).
La denúncia coincideix amb la vista de la missió d’eurodiputats a Madrid per investigar el cas, que tindrà lloc dilluns i dimarts. El viatge, no obstant, està trobant múltiples obstacles. Els grups independentistes acusen el Govern espanyol i els grans partits del Congrés de voler torpedinar la visita amb una agenda que dificultarà les reunions amb l’Executiu i també amb la Cambra baixa. Dilluns és festiu a Madrid i el Congrés estarà tancat, mentre que dimarts a les nou del matí comença el debat de la moció de Tamames.
Encara no hi ha una agenda definitiva, però sí que s’ha confirmat una reunió dimarts del president Pere Aragonès i de la consellera d’Exteriors, Meritxell Serret, amb la delegació d’europarlamentaris. El mateix Aragonès ho va confirmar durant el seu viatge a Llatinoamèrica i va assegurar que seria on fes falta per denunciar la «vulneració de drets» dels espiats i la nul·la «protecció» del sistema judicial.
- Demografia i sostenibilitat Espanya tindrà només 23 milions d’habitants el 2100, quan caurà la població mundial
- Efectes de l’onada de calor Es disparen les morts en soledat a l’estiu: «L’agost ha sigut de rècord»
- Per una discussió de trànsit La Fiscalia demana presó per al ciclista que va matar a cops un conductor al Poblenou de Barcelona
- Polèmica a Badalona La Generalitat obre la porta a canviar la ZBE per altres mesures com el peatge urbà
- Situació de vulnerabilitat L’ajuda de 115 euros al mes que ja pots demanar a la Seguretat Social
- Al minut La Mercè 2023: últimes notícies de les festes de Barcelona, en directe
- Nous models laborals La intel·ligència artificial pot ajudar a reduir l’atur
- La DGT revela a quina velocitat es dispara el radar
- Model «més precís» ERC proposa crear un sistema específic d’atenció a víctimes d’abusos infantils en edat adulta
- Govern d’Itàlia Un any de la victòria de Giorgia Meloni, la primera ministra de les mil cares