Enquesta del CEO
La majoria de catalans veu insuficient la cooperació entre governs
La majoria de la població de Catalunya és partidària d’il·legalitzar alguns partits polítics en determinades circumstàncies

Un 57% de catalans considera que el nivell de cooperació entre el Govern central i el català és insuficient, segons es desprèn de l’última enquesta sociopolítica elaborada pel Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat, difosa aquest dijous.
L’enquesta, realitzada amb la nova metodologia «autoadministrada» del CEO, s’ha elaborat a partir d’una mostra de 5.569 persones més grans de 16 anys seleccionades de manera aleatòria.
Per contra, un 23% de catalans considera «adequat» el nivell de cooperació entre administracions i un 9%, «excessiu», un percentatge que s’eleva entre els simpatitzants de la CUP (32%), JxCat (25%), Vox (15%) i el PPC (12%).
La percepció que els dos governs no cooperen prou es manté estable independentment del sentiment de pertinença dels enquestats, si bé un 31% dels que se senten «només catalans» consideren que el nivell de cooperació entre les dues administracions és excessiu.
En la roda de premsa de presentació de l’enquesta, el director del CEO, Jordi Muñoz, ha explicat que el centre ha fet «un esforç metodològic per tenir una mostra gran i representativa de la societat catalana» i que, amb el nou mètode, en què es respon en la intimitat, es limita el biaix de les respostes dels enquestats.
La il·legalització de partits
Segons l’enquesta, la majoria de la població catalana és partidària d’il·legalitzar alguns partits polítics en determinades circumstàncies: en el cas d’aquells que siguin contraris als drets humans, un 59% considera que caldria il·legalitzar-los «sempre», i un 22% en alguns casos.
El 45% dels catalans també opina que caldria il·legalitzar els partits contraris a la democràcia (un 29% en «determinades circumstàncies») i un 33% als partits d’extrema dreta (un 37% ho creu en alguns casos).
Notícies relacionadesEn un percentatge menor, però també significatiu, se situen els partidaris d’il·legalitzar els partits contraris a la Constitució Espanyola (un 14% creu que s’haurien d’il·legalitzar sempre i un 45% «en determinades circumstàncies»), i els d’extrema esquerra, amb uns percentatges similars als anteriors.
Tot i que en menor intensitat, la població catalana també és partidària de limitar les manifestacions i actes públics en alguns casos concrets: un 54% creu que s’haurien de prohibir les contràries als drets humans, un 35% les d’extrema dreta i un 32% les contràries a la democràcia.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032