Xoc en la coalició
Les claus de la reforma que vol fer el PSOE a la llei del ‘només sí és sí’
Els socialistes reintrodueixen la necessitat que hi hagi «violència o intimidació» per posar penes més greus

L’acord en el si del Govern de coalició ha resultat impossible. Després de mesos negociant en secret i amb una setmana a la seva esquena de discrepàncies públiques, PSOE i Unides Podem no han aconseguit entendre’s per reformar la llei del ‘només sí és sí’. Davant aquest desacord, els socialistes han registrat aquest dilluns una proposició de llei per separat, sense esperar els seus socis, amb la seva proposta per canviar la norma. Els morats veuen «inexplicable» aquest acord i denuncien que es pretengui tornar al model anterior, com també planteja el PP. Però, ¿quina és la formula escollida pel PSOE?
Abans de la llei
La llei del ‘només sí és sí’ es va aprovar a l’agost al Congrés, però no va entrar en vigor fins a mitjans d’octubre. Abans que la norma fos vigent el Codi Penal feia diferenciació entre dos delictes diferents: el d’abús i el d’agressió. La diferència principal entre els dos tipus penals era la «violència i intimidació». En el cas de no haver-n’hi, s’establia com a abús. A més, es considerava abús si hi havia un actes sexuals «no consentits» que s’executessin «sobre persones que es trobin privades de sentit o del trastorn mental de les quals s’abusés, així com els que es cometin anul·lant la voluntat de la víctima mitjançant l’ús de fàrmacs, drogues o qualsevol altra substància natural o química idònia a tal efecte».
Després de la llei
La intenció del Govern va ser acabar amb aquesta diferenciació i que les penes no depenguessin que la víctima s’hagués defensat i, per tant, existís pel mig «violència o intimidació», pel que es van ajuntar els dos tipus sota el d’agressió sexual. Així, el Codi Penal estableix actualment que és culpable d’«agressió sexual, el que realitzi qualsevol acte que atempti contra la llibertat sexual d’una altra persona sense el seu consentiment».
Notícies relacionadesA més, s’assenyala que «només s’entendrà que hi ha consentiment quan s’hagi manifestat lliurement mitjançant actes que, en consideració a les circumstàncies del cas, expressin de manera clara la voluntat de la persona».
En la proposició del PSOE
La proposició de llei que ha registrat el PSOE aquest dilluns recupera aquestes al·lusions a la «violència o intimidació». Tot i que mantenen el nom d’agressió sexual per a tots els delictes, a través de dos nous articles plantegen penes més greus si els delictes es van cometre «fent servir violència o intimidació». Així, el delicte bàsic d’agressió sexual que està penat amb 1 a 4 anys de presó, passaria a una pena d’1 a 5 anys, i el delicte agreujat, que actualment va de 4 a 12 anys, passaria a estar castigat de 6 a 12 anys si hi hagués violació si hi hagués «violació o intimidació»
Ja ets usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Normalització lingüística La infermera que va criticar a TikTok el «puto C1 de català» deixa de treballar avui a la Vall d’Hebron
- Xarxes socials Aquesta és la resposta viral d’un hotel a un client que es queixa del soroll a l’habitació del costat
- Ordre judicial Desallotjat l’hotel dels quaranta lladres del Poble-sec
- Seguretat viària La multa per als ciclistes que els conductors demanen desesperadament a la DGT
- Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 El Govern destina 100 milions d’euros a la construcció de vies ciclistes
- Imputació històrica L’exèrcit de Trump es mobilitza
- Primera plana de l’edició impresa La portada d’EL PERIÓDICO de l’1 d’abril del 2023
- Investigació oberta La justícia cita Trump
- Sortejos Euromilions avui: resultats i comprovació de números premiats en el sorteig de divendres, 31 de març del 2023, en directe
- EUA Donald Trump: última hora i reaccions a la imputació de l’expresident dels Estats Units, en directe