Conclave hispano-francès
Les 4 claus de l’Acord de Barcelona, el tractat subscrit entre Espanya i França en la cimera
El control de les fronteres, les interconnexions elèctriques, l’hidroducte i la posició davant la UE marquen la cita Sánchez-Macron
Hidroducte Espanya-França: el primer gran corredor d’hidrogen d’Europa

El president del Govern, Pedro Sánchez, i el seu homòleg a França, Emmanuel Macron, han firmat aquest dijous en la cimera hispano-francesa que s’ha celebrat a la capital catalana un paquet de compromisos que porta per nom Acord de Barcelona. Amb aquest tractat d’amistat i cooperació, d’unes 24 pàgines, Espanya i França consoliden la seva aliança estratègica en una cita que ha servit per reforçar els llaços entre els dos països. Aquestes són les claus del contingut de pacte:
Sense controls en fronteres interiors

En matèria exterior, els dos països es comprometen a dissenyar prioritats estratègiques, instruments d’influència i posicions unificades en el si de les Nacions Unides i del sistema multilateral. Espanya i França acorden reforçar la seva contribució a la preservació del lliure accés als espais comuns (marítim, aire, espai i ciberespai), i «reiteren el seu compromís amb el bon funcionament de l’espai sense controls a les fronteres interiors». D’aquesta manera, els dos països es comprometen a preservar el patrimoni de Schengen i la llibertat de circulació i a garantir la seva continuïtat. També es proposen fer front junts «als reptes específics de la zona fronterera pirinenca i de les zones de vida en comú, a fi de facilitar la vida quotidiana dels seus habitants».
L’impuls a les interconnexions i a l’hidroducte

El tractat reafirma el compromís d’Espanya i França de continuar desenvolupant les interconnexions entre tots dos, donant prioritat a l’àmbit de l’energia, a fi de «fer més resilient el mercat interior europeu». Els dos països s’emplacen a «tenir en compte la viabilitat econòmica dels projectes d’interconnexió i el calendari de desenvolupament acordat, respectant alhora els requisits de les legislacions mediambientals».
Amb tot, Espanya i França reafirmen el seu compromís de desenvolupar els projectes d’interconnexió elèctrica i el projecte H2Med «de manera equitativa i de conformitat amb les normes europees». «Amb aquesta finalitat, les parts col·laboraran amb els reguladors energètics i la Comissió Europea per maximitzar el finançament europeu dels projectes d’interconnexió energètica i facilitar la seva avaluació i desplegament».
Posició comuna davant la UE

Espanya i França seran a partir d’ara socis prioritaris, així que els dos països han acordat que la seva cooperació ha de basar-se en una participació activa a la Unió Europea, per la qual cosa «es comprometen a mantenir una concertació estreta sobre qüestions d’actualitat relacionades amb els fonaments i el futur de la UE».
«Tant a nivell polític com d’alts funcionaris, les parts es consultaran regularment abans de les grans decisions europees sobre temes d’interès comú, a fi de mirar d’establir posicions comunes i d’impulsar-les conjuntament, en el si de les institucions europees i davant els altres estats membre [...]». Les parts s’esforçaran a coordinar-se entre si».
Això inclou també un diàleg especial en relació amb el procés d’ampliació, és a dir, a l’hora d’integrar nous membres a la UE.
Ministres de l’altra part en el Consell

Espanya i França es comprometen a «intensificar el seu diàleg polític i la seva cooperació bilateral en tots els àmbits i entre les seves societats» amb la celebració d’una cimera bilateral anual amb una declaració conjunta al final de cada conclave. Els ministeris d’Afers Exteriors seran els encarregats de vetllar, mitjançant consultes regulars, el seguiment de la implementació del tractat. A més, un membre del Govern serà convidat al Consell de Ministres de l’altra part, almenys una vegada cada tres mesos i per rotació. També hi haurà trobades i intercanvis entre funcionaris.
Ja ets usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Temps Inundacions a Catalunya: la tempesta deixa arbres caiguts i carreteres tallades
- Piqué i la seva nòvia, Clara Chía, declaren davant el jutge per la demanda contra un ‘paparazzi’
- Desfasament total L’Hotel Ritz crida l’atenció als convidats del casament de Matamoros: el motiu
- Problemàtica creixent Educadors de l’entorn del Màgic de Badalona: «Veiem actituds violentes en els nois i no hi ha on atendre’ls»
- Balanç climàtic Espanya s’acomiada de la primavera més càlida de la seva història i s’endinsa a un altre estiu de calor extrema
- Eleccions municipals Colau aposta per «fórmules imaginatives» amb el PSC i ERC per impedir que Trias governi Barcelona
- Eleccions generals 23J El risc de col·lapse arrossega Podem a un acord amb Sumar per al 23J
- Eleccions EUA 2024 Els 11 candidats republicans que (per ara) s’enfronten a Donald Trump
- Futbol Messi i el seu rumb cap a Miami: «No volia deixar el meu futur en mans d’altres»
- Risc per a la seguretat El Primavera Sound Madrid cancel·la la jornada de dijous per la previsió de tempestes