Emergència hídrica
El Govern alerta que si no plou abans de març caldrà imposar restriccions més severes per la sequera
L’Executiu reclama més estalvi domèstic d’aigua davant la «preocupant» situació hídrica
L’ombra de la pertinaç sequera i de les restriccions d’aigua potable planen lentament sobre Catalunya, com fa ara 15 anys. El Govern ha analitzat aquest dimarts «la preocupant situació» que viu el país i ha aprofitat per fer una nova crida a l’estalvi i consum responsable d’aigua, davant la falta de precipitacions dels últims mesos. Els embassaments de les conques internes estan al 30% de la seva capacitat (la meitat que fa un any) i des del mes d’octubre del 2021 està activat el Pla de Sequera, una eina que permet gestionar l’escassetat d’aigua de manera anticipada i que es revisa mensualment. Actualment, són 515 els municipis que estan en situació d’alerta, pertanyents a 27 comarques, fet que representa una població de 6,7 milions d’habitants.
La situació actual és preocupant i, en cas que no es produeixin precipitacions en les pròximes setmanes, es podria entrar en l’escenari d’excepcionalitat entre finals de març i principis d’abril, va puntualitzar la portaveu Patrícia Plaja. Això implicaria aplicar mesures molt més restrictives que les actuals i ajustar l’oferta d’aigua a la disponibilitat limitada de les reserves.
Treball previ
Ara bé, les reserves serien molt més baixes si no s’haguessin desplegat mesures al llarg del 2022. L’Executiu ha activat en aquest període totes les mesures disponibles per garantir l’aigua i, de fet, s’ha arribat a una xifra rècord mai vista a la producció i aportació de recursos d’aigua no convencionals a les principals xarxes de proveïment. En aquest sentit, s’han aportat al sistema Ter-Llobregat, que concentra el gruix de la població de Catalunya, més de 160 hectòmetres cúbics d’aigua nova durant el 2022 (63 de la dessalinització, 43,2 de la regeneració d’aigua i 54 d’aqüífers i pous de sequera recuperats), quantitat que equival aproximadament a l’embassament de Sau ple. Sense aquestes aportacions ja estaríem en situació d’emergència i amb mesures severes de restricció per al consum.
- El nou paradigma de l’ocupació Un estudi del Deutsche Bank afirma que el títol universitari “ja no és garantia d’èxit laboral” després de la irrupció de la IA
- Descans nocturn Els otorrinos coincideixen: "Dormir amb la boca oberta pot afectar seriosament la teva salut respiratòria"
- Universitat d’Alacant Investigadors d’Alacant aconsegueixen detectar indicis d’Alzheimer en una conversa de només quatre minuts
- Art La Casa Natal de Dalí exposa un quadre inèdit que va regalar al seu amic, el fotògraf Meli, a canvi d’un retrat del seu casament
- Entrevista Montse Pascual, nova directora del Parc: "Treballarem per reforçar l’equilibri entre ús i conservació del cap de Creus"
