El drama migratori
Amnistia: Espanya i el Marroc «van contribuir a la mort d’almenys 37 persones» a la tanca de Melilla
Un informe de l’oenagé assenyala les autoritats espanyoles i marroquines i les acusa d’un «encobriment» de la veritat i de «racisme»
Amnistia Internacional ha denunciat aquest dimarts que les autoritats del Marroc i Espanya «van contribuir a la mort d’almenys 37 persones» que van intentar entrar a finals de juny a l’enclavament espanyol de Melilla, i també de buscar un «encobriment» de la veritat dels fets.
«Els mètodes emprats per les autoritats marroquines i espanyoles van contribuir a la mort d’almenys 37 persones», assenyala en un informe l’oenagé, que va obtenir testimonis de nombrosos migrants presents el 24 de juny a la frontera entre el Marroc i Melila, i que va analitzar vídeos i imatges satel·litàries. Segons les autoritats marroquines, aquell dia hi va haver 23 morts.
Violacions de drets
«Algunes accions dels agents espanyols i marroquins [...] poden constituir violacions del dret a no patir tortura i altres maltractaments», va escriure Amnistia.
Entre aquestes accions hi ha «colpejar persones que ja estaven immobilitzades [...], negar assistència mèdica d’emergència a les persones ferides [i] l’ús reiterat de gas lacrimogen contra persones que eren en un espai assetjat del qual no tenien manera d’escapar».
«Sis mesos més tard, les autoritats espanyoles i marroquines continuen negant qualsevol responsabilitat a la massacre de Melilla», mentre «s’acumulen les proves sobre múltiples violacions de drets humans», assenyala la secretària general d’Amnistia, Agnès Callamard, citada en un comunicat. Tot sembla indicar que hi ha hagut «encobriment i racisme», afegeix Callamard.
Notícies relacionadesEl 24 de juny, uns 2.000 migrants, majoritàriament procedents del Sudan, van intentar creuar per força la frontera amb Melilla, un dels dos enclavaments espanyols al Marroc, que són les dues úniques fronteres de la Unió Europea amb el continent africà.
El balanç de 23 morts, segons Rabat, és el més gran mai registrat durant algun intent d’entrada de migrants a Melilla o a l’altre enclavament espanyol, Ceuta.
- L’incendi de Paüls marca el pitjor inici d’estiu des del 2010
- Successos Mor un jove en caure des de la segona planta del centre comercial Maremagnum de Barcelona
- A Bèrgam Un home mor succionat pel motor d’un avió que s’havia d’enlairar cap a Astúries des d’un aeroport de Milà
- Animals marítims ¿Què és el peix escorpí present a les platges d’Espanya i què s’ha de fer si et pica?
- Cas Koldo El jutge investiga contractes «manipulats» de Pardo de Vera després que l’UCO trobés a casa seva documents sobre el ‘pelotazo’ de les mascaretes
- Compareixença al Congrés Sánchez es presenta com un «polític net», rebutja llançar la tovallola i ofereix als socis l’«impuls més gran contra la corrupció»
- El rugit del foc que arrasa "el territori que estimes"
- El president del Sabadell descarta recolzar l’opa del BBVA
- L’Ecofin relaxa les regles fiscals per augmentar la despesa en defensa
- L’Audiència obre diligències a Netanyahu per l’assalt al vaixell de la flotilla de Gaza