Crisi sense precedents
Lesmes anuncia que dimitirà aquest dilluns per la falta d’avanços en la renovació del CGPJ
Se’n va sense aconseguir nomenar els dos magistrats del TC que corresponien al Consell pel bloqueig conservador | Després de la notícia, la Moncloa ha convocat el president del PP aquest dilluns per mirar d’arribar a un acord

El president del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i el Tribunal Suprem, Carlos Lesmes, ha anunciat que aquest dilluns presentarà la seva dimissió,per la incapacitat dels dos grans partits, PSOE i PP, de renovar aquest òrgan, a punt de fer quatre anys en funcions, cosa que evidencia una crisi institucional sense precedents.
La decisió, feta pública diumenge a la nit pel Consell, arriba després que la situació precària de l’òrgan de govern dels jutges –limitat en les seves funcions després de les últimes reformes legals– i la divisió entre blocs hagi portat a un fracàs d’una altra renovació, la del Tribunal Constitucional, que ha de substituir quatre dels seus magistrats perquè el seu mandat va caducar el 12 de juny passat. Dos han de ser designats pels vocals del CGPJ, que havien d’haver arribat a un consens per triar els noms abans del 13 de setembre, en compliment d’una recent reforma legal.
L’ambient viciat que la falta d’acord polític ha traslladat al Consell ha impedit l’acord, col·locant el president en una difícil situació. Lesmes va expressar la seva voluntat de deixar l’òrgan un cop els vocals complimentessin el seu encàrrec legal, cosa que fins ara ha sigut impossible.
Ple anterior
Notícies relacionadesLa renúncia, que serà efectiva una vegada publicat al Butlletí Oficial de l’Estat el reial decret corresponent, arriba un cop que aquest diumenge va finalitzar el termini que el mateix Lesmes va anunciar als vocals del Consell en la reunió plenària del 29 de setembre passat, sense que hi hagi hagut cap dels condicionants que ho podien evitar: que hi hagués hagut algun acostament entre el PP i el PSOE o que s’hagués produït la devolució de les funcions de nomenament al CGPJ.
Lesmes ha anunciat que ha decidit cessar immediatament de les funcions que li corresponen legalment al capdavant del poder judicial en un vídeo, en què explica que després de la crida que va fer durant el discurs d’obertura de l’any judicial al president del Govern i al cap de l’oposició perquè posessin solució definitiva a la insostenible situació en què es troben el Tribunal Suprem i el CGPJ i de les exhortacions en el mateix sentit fetes pel comissari de Justícia de la Unió Europea, Didier Reynders, que va visitar Espanya la setmana passada, «els contactes desenvolupats aquests últims dies», dels quals ha sigut informat, no han donat cap resultat positiu.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Fenomen social Arriben les ‘tradwives’ penedides: «Jo només mostrava les bondats de la vida domèstica, però allò era una presó»
- El gran repte d’Arrieta
- Barcelona Andrea Tova, mexicana a Catalunya: “Em vaig equivocar de país. No sabia que parlaven català”
- Sancions Possible multa per posar un cartell d’alarma a casa sense tenir el servei contractat: fins a 100.000 euros
- Ciclisme El Tour 2026 es decidirà a Alpe d’Huez
- Control viari Els radars fixos permeten reduir un 20% els accidents greus o mortals a Catalunya en els últims 20 anys
- Tall global Una caiguda mundial del núvol d’Amazon deixa inoperatives centenars de webs i apps com Fortnite, Zoom o Perplexity