Transport

Bo gratis Renfe: ¿quant durarà l’ajuda?

L’objectiu de la mesura, fomentar l’ús del transport públic i combatre la inflació

Bo gratis Renfe: ¿quant durarà l’ajuda?
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Les ajudes al transport es prorroguen un any més de la data establerta inicialment. Així ho ha confirmat el Govern d’Espanya després de l’últim Consell de Ministres en el qual la Ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va informar sobre això durant la presentació del projecte de Pressupostos per a l’any vinent.

D’aquesta manera, es manté per a tot el 2023 la gratuïtat del Bo Renfe dels trens de Cercanías, Rodalies i Mitja Distància, la finalització de la qual estava prevista inicialment per al 31 de desembre del 2022.

Tanmateix, aquesta mesura compta amb el condicionant que els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) puguin ser ratificats a les Corts. Des de la posada en marxa d’aquest abonament el passat 1 de setembre, s’han expedit més d’1,5 milions de bitllets d’aquest tipus.

Per això, María Jesús Montero ha afirmat que el Bo Renfe «s’erigeix en política estructural i per això es manté».

D’altra banda, la pròrroga per al 2023 no està recollida als PGE a diferència d’aquest Bo, aquesta extensió de programes que redueixen un 30% el preu dels abonaments ‘multiviatge’ del transport públic. En aquest cas la gestió és competència dels ajuntaments i de les comunitats autònomes, com és el cas del transport urbà i interurbà.

Així mateix, la ministra Montero ha anunciat una partida de 700 milions d’euros destinada al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per finançar-ho. Una mesura que se suma a la posada a la venda dels bitllets de més de 60 serveis de trens AVE per al 2023, en concret per a les línies que connecten Madrid amb Barcelona, Alacant, Màlaga i Sevilla.

Objectius del Govern

La decisió del Govern d’incloure els abonaments gratuïts de Renfe es va realitzar amb l’objectiu de fomentar l’ús del transport públic, combatre la inflació i alleujar així la butxaca dels ciutadans, que han patit la pèrdua de poder adquisitiu el 2022 com a conseqüència de l’increment continuat dels preus, efecte també de la pandèmia i la guerra de Rússia.

Notícies relacionades

La ministra d’Hisenda va justificar la posada en marxa de l’esmentada «política estructural» amb l’objectiu de fer un seguiment «més precís de l’efectivitat que té per incentivar l’ús del transport públic en detriment del cotxe» i de la mateixa manera «calibrar-ne els beneficis sobre la sostenibilitat i la reducció d’emissions contaminants». D’aquesta manera, es preveu que fins a dos milions de persones puguin veure’s beneficiades d’aquesta decisió de l’Executiu.

Els abonaments es poden comprar a través de l’‘app’, la web de Renfe i a les màquines d’autovenda i a les taquilles. En els casos de l’AVE i Avant, des de la Moncloa es va establir un descompte del 50% en determinats trajectes i per als que és necessari obtenir el nou Abonament Ave Recurrent, amb condicions equivalents als dels bons Avant Tarjeta Plus 10 ja existents.