Transport
Bo gratis Renfe: ¿quant durarà l’ajuda?
L’objectiu de la mesura, fomentar l’ús del transport públic i combatre la inflació

Les ajudes al transport es prorroguen un any més de la data establerta inicialment. Així ho ha confirmat el Govern d’Espanya després de l’últim Consell de Ministres en el qual la Ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va informar sobre això durant la presentació del projecte de Pressupostos per a l’any vinent.
D’aquesta manera, es manté per a tot el 2023 la gratuïtat del Bo Renfe dels trens de Cercanías, Rodalies i Mitja Distància, la finalització de la qual estava prevista inicialment per al 31 de desembre del 2022.
Tanmateix, aquesta mesura compta amb el condicionant que els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) puguin ser ratificats a les Corts. Des de la posada en marxa d’aquest abonament el passat 1 de setembre, s’han expedit més d’1,5 milions de bitllets d’aquest tipus.
Per això, María Jesús Montero ha afirmat que el Bo Renfe «s’erigeix en política estructural i per això es manté».
D’altra banda, la pròrroga per al 2023 no està recollida als PGE a diferència d’aquest Bo, aquesta extensió de programes que redueixen un 30% el preu dels abonaments ‘multiviatge’ del transport públic. En aquest cas la gestió és competència dels ajuntaments i de les comunitats autònomes, com és el cas del transport urbà i interurbà.
Així mateix, la ministra Montero ha anunciat una partida de 700 milions d’euros destinada al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per finançar-ho. Una mesura que se suma a la posada a la venda dels bitllets de més de 60 serveis de trens AVE per al 2023, en concret per a les línies que connecten Madrid amb Barcelona, Alacant, Màlaga i Sevilla.
Objectius del Govern
La decisió del Govern d’incloure els abonaments gratuïts de Renfe es va realitzar amb l’objectiu de fomentar l’ús del transport públic, combatre la inflació i alleujar així la butxaca dels ciutadans, que han patit la pèrdua de poder adquisitiu el 2022 com a conseqüència de l’increment continuat dels preus, efecte també de la pandèmia i la guerra de Rússia.
Notícies relacionadesLa ministra d’Hisenda va justificar la posada en marxa de l’esmentada «política estructural» amb l’objectiu de fer un seguiment «més precís de l’efectivitat que té per incentivar l’ús del transport públic en detriment del cotxe» i de la mateixa manera «calibrar-ne els beneficis sobre la sostenibilitat i la reducció d’emissions contaminants». D’aquesta manera, es preveu que fins a dos milions de persones puguin veure’s beneficiades d’aquesta decisió de l’Executiu.
Els abonaments es poden comprar a través de l’‘app’, la web de Renfe i a les màquines d’autovenda i a les taquilles. En els casos de l’AVE i Avant, des de la Moncloa es va establir un descompte del 50% en determinats trajectes i per als que és necessari obtenir el nou Abonament Ave Recurrent, amb condicions equivalents als dels bons Avant Tarjeta Plus 10 ja existents.
- Festivitat local estesa El dia festiu ‘secret’ de mig Catalunya: més de 100 municipis fan festa aquest dilluns de setembre
- Telecomunicacions La xarxa de Yoigo s’apaga per sempre: què canvia per als clients
- "Si accepto la plaça, passaré cinc hores diàries al tren"
- Igualada i Manresa seran punts de trobada d'una nova plataforma de cites ràpides en català per buscar l’amor de proximitat
- Anàlisi Puigdemont podrà tornar en el primer trimestre del 2026 sense risc a ser detingut
- BAIXA AMB RECANVIS El Barça perd Balde per una lesió muscular
- Entrevista Carla Simón: «La meva mare va deixar l’heroïna i em va tenir a mi, tot i que després va arribar la putada de la sida»
- LA NOVA TEMPORADA El futbol espanyol explota noves vies d’ingressos per reduir la seva dependència de la TV i els traspassos
- Salut mental El 15% dels adolescents espanyols confessen que han intentat suïcidar-se
- Cimera a Bèlgica Puigdemont nega davant Junts haver abordat els Pressupostos de Sánchez amb Illa