En parador desconegut

El que Franco es va endur de Meirás: un calze, plata i la clau

Un calze rococó, una talla romànica, la col·lecció de ventalls de Pardo Bazán, peces de plata i porcellana i la clau del ‘pazo’, entre els 14 béns desapareguts de Meirás entre 1938 i 1978

El que Franco es va endur de Meirás: un calze, plata i la clau
2
Es llegeix en minuts

La demanda de l’Advocacia de l’Estat per la propietat de 564 béns del ‘pazo’ de Meirás arriba tard per a 14 peces que van desaparèixer d’As Torres entre 1938 i 1978 i pretén, precisament, evitar que altres elements experimentin el mateix destí: parador desconegut. La querella va acompanyada d’un document amb la relació de «Peces d’Emilia Pardo Bazán desaparegudes en l’etapa de Franco».

La clau de la porta d’honor o principal d’As Torres és, potser, el més simbòlic dels béns que falten del ‘pazo’. Destaca també que, entre els elements vinculats a l’escriptora que van desaparèixer en l’època franquista hi figura un retrat de Pardo Bazán que es trobava a la biblioteca disposada al ‘pazo’ pel dictador.

Un calze rococó francès i diverses peces d’orfebreria que es trobaven al sagrari del retaule i una imatge romànica de Nostra Senyora de l’Antigua, del segle XII, que estava ubicada al retaule central de la capella són els elements d’ús litúrgic desapareguts de la seva ubicació original, al ‘pazo’. Peces de plata i porcellana de l’aixovar d’As Torres i un aparador d’estil neogòtic són els elements que es troben a faltar al menjador. Del despatx d’Emilia Pardo Bazán a la planta baixa de la torre de Llevant, ubicat en la que va ser «granja de Meirás» fins a 1907, en falten una taula neogòtica, dues cadires de cor amb talles en el suport –diferents de les dues cadires de cor que es troben a la paret nord de la capella i que figuren a l’inventari de la Xunta– i un tapís amb l’emblema personal de Pardo Bazán: una salamandra i lema ‘De bello lucem’.

«En parador desconegut»

Un barguenyo –moble de fusta amb calaixos i adornat amb tasques de talla–del segle XVIItalles de fusta que representaven Sant Joan Baptista de petit i un sant i la col·lecció de ventalls de Pardo Bazán són els béns absents del vestíbul.

Notícies relacionades

En l’estudi que l’escriptora tenia a la part alta de la torre de Llevant es trobava fins a, almenys, 1938 un armari per a ressenyes dels llibres de l’autora, «separant en calaixos ‘Palos’ de ‘Bombos’», detalla el text de la demanda, a partir de l’«informe pericial de béns mobles del ‘pazo’ de Meirás vinculats a la família de Pardo Bazán». Del vestíbul del primer pis cap a les habitacions de la zona nord-oest del ‘pazo’ falta un tapís amb les armes dels Pardo-Bazán i Rúa– Figueroa –cognoms de la mare de la literata, Amalia.

«Aquests béns es troben ara en parador desconegut, quan la realitat n’acredita la situació física prèvia al mateix ‘pazo’ de Meirás», assegura la demanda de l’Advocacia de l’Estat. Veu en la mesura cautelar sol·licitada, denegar als Franco que traslladin elements de Meirás fins que es decideixi sobre la titularitat, una mesura «necessària» per evitar que més peces tinguin la mateixa sort que les 14 desaparegudes, «amb el consegüent trencament d’uns elements rellevants per integrar el ‘pazo’ de Meirás com un lloc de memòria».