Pel seu judici per corrupció
El Parlament aparta avui Borràs amb la incògnita de la seva successió
PSC, ERC i CUP desposseiran la presidenta de les seves funcions en compliment del reglament i després de la seva negativa d’apartar-se
Laura Borràs serà desposseïda aquest dijous de les seves funcions al Parlament després que el jutge hagi dictat l’obertura del seu judici oral per presumptament haver manipulat contractes quan estava al capdavant de la Institució de les Lletres Catalanes per beneficiar un amic seu. La líder de Junts s’enfronta a sis anys de presó i 21 anys d’inhabilitació pels delictes de prevaricació i falsedat documental i, davant la seva incisiva negativa a apartar-se, la Mesa que presideix –amb els vots de PSC, ERC i CUP– acordarà la seva suspensió immediata complint amb l’article 25.4 del reglament, que decreta el cessament temporal dels diputats que estiguin a un pas d’asseure’s al banc dels acusats per delictes vinculats a la corrupció.
La presidenta de la Cambra s’atrinxera malgrat que l’oposició en bloc li exigeix que faci un pas al costat, acollint-se a la suspensió voluntària que preveu el 25.2, i eviti així ser apartada per la resta de grups. Fins i tot dins del seu propi partit, Junts, hi ha destacats dirigents i consellers que li han demanat que no sotmeti el Parlament a la complicada tessitura que es viurà aquest dijous, segons fonts consultades per aquest diari. I és que en la reunió de la Mesa, prevista per a les 12 hores, els cinc vots del PSC, ERC i CUP s’imposaran a l’únic vot que podrà registrar la postconvergència al seu favor, el d’Aurora Madaula, perquè Borràs no podrà pronunciar-se en l’assumpte per un evident conflicte d’interessos. Una vegada quedi suspesa –sense sou, sense dret a vot i sense opcions de representació– s’obre el meló sobre la seva successió.
Diverses fonts apunten que, tal com fixa el reglament, la republicana Alba Vergés assumirà les funcions de la presidenta a l’ostentar la vicepresidència primera. Això sempre que Borràs s’aferri al càrrec, opti per deixar la cadira buida i no renunciï explícitament a la presidència, ja que conservarà l’escó almenys fins que tingui una sentència ferma. Aquí és on pot forçar un pols amb el seu propi partit, ja que Junts es quedaria sense el poder d’orquestrar el Parlament. Si, per contra, deixa el càrrec una vegada suspesa, la postconvergència pot proposar qualsevol altre candidat al ple –a les travesses figura la diputada i alcaldessa de Vic, Anna Erra, i la secretària de la Cambra, Aurora Madaula– i ERC s’obre a acceptar-lo, complint l’acord de govern entre les dues forces. «Els que em volen morta m’hauran de matar i embrutar-se les mans. Jo he vingut a fer la independència, no a suïcidar-me per l’autonomia», va avisar Borràs a Twitter. Els fidels escuders de la presidenta ja han mobilitzat els seus seguidors perquè es concentrin a partir de les 11.30 hores a les portes de la Cambra en la seva defensa.
Una situació insòlita
Borràs serà la primera diputada –i, a més, presidenta del Parlament– a ser suspesa amb l’aplicació de l’article 25.4 del reglament, aprovat amb els vots de la CUP i Junts pel Sí el 2017. La situació és insòlita i uneix tots els partits, tret del seu. D’aquí la convulsió a Junts, amb destacats dirigents i fins i tot consellers que demanen a la presidenta que s’aparti.
Segons fonts de la formació, el secretari general, Jordi Turull, en canvi, va sortir en la seva defensa i va compartir la tesi que no ha de dimitir. El que no es va afinar és quina decisió prendrà la postconvergència sobre la seva substitució.
El debat intern a Junts corre en paral·lel a l’existència de dos sectors enfrontats, el dels partidaris de Borràs i els que recolzen el secretari general, especialment després del conclave. Els lauristes aposten fins i tot per sortir del Govern si Esquerra vota a favor de suspendre la seva líder, una posició que reuneix escassos suports en la direcció, especialment entre els consellers i els turullistes, que es remeten al tancat en el congrés que fixa que, una vegada quedi auditada la coalició, decidiran si discuteixen o no sobre una sortida de l’Executiu.
Tot això acabarà enverinant el clima intern, tenint en compte que Borràs va ser candidata en les últimes eleccions catalanes i que, si després del judici és inhabilitada, no podrà repetir en la llista i quedarà oberta la carrera per succeir-la.
El 25.4 i els delictes per corrupció, les claus de la suspensió
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Política Catalunya Parlament CUP ERC - Esquerra Republicana de Catalunya PSC PSC Laura Borràs Junts per Catalunya
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- 53 anys d’història Un tresor fotogràfic, en perill
- Nova etapa L’emotiu comiat de Ramon Pellicer del ‘TN’ de TV3 després de 23 anys: «Ara assumirem altres responsabilitats»
- Estrena televisiva ‘OT 2025’ arriba amb un nou jurat i un programa d’humor
- Exclusiva Aquests són i així actuaven els membres de ‘La manada’ de Castelldefels, empresonats per violar tres dones
- Acord del Govern amb ERC Catalunya obrirà tres noves delegacions a la Xina, Canadà i Jordània
- Canvi climàtic Màxima alerta: nous estudis avancen dràsticament la frenada del Corrent Atlàntic
- EUROVISIÓ RTVE trasllada a l'organització d'Eurovisió que sortirà del festival si participa Israel
- Debat de política general Junts pressiona el PSC i sotmetrà a votació al Parlament els pactes amb Sánchez