Eleccions andaluses
El PP s’acosta a la majoria absoluta a Andalusia i supera tota l’esquerra, segons el CIS
Moreno es quedaria amb una forquilla entre 47 i 49 diputats, a prop de la majoria absoluta amb Cs, al qual atorga entre un i tres escons
El PP té a tocar la majoria absoluta a Andalusia, segons l’enquesta del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) per a Andalusia. Aquest sondeig, que recull ‘El Periódico de España’, situa el PP de Juan Manuel Moreno en una forquilla entre els 47 i 49 diputats, a prop dels 55 que suposen la majoria absoluta. Cs cauria de manera important, però es podria mantenir a la Cambra andalusa amb 1-3 diputats. Aquesta suma permetria a Moreno acariciar la formació de Govern sense Vox, però tot i així necessitaria l’abstenció d’altres grups del Parlament.
L’enquesta preelectoral del CIS per a Andalusia, publicada hores abans que aquesta matinada arrenqui la campanya electoral del 19 de juny, situa Vox per davant dels 12 diputats que va aconseguir en les eleccions andaluses del 2018, amb una forquilla d’entre 17 i 21 escons i un percentatge de vots del 15%, el sostre fixat per a la formació d’extrema dreta en la majoria d’enquestes publicades.
La suma de les esquerres es quedaria per darrere del PP i molt lluny de poder formar Govern a Andalusia. El PSOE està estancat amb un resultat, segons el CIS, entre 32 i 36 escons. Tot el que suposi caure per sota dels 33 diputats que els socialistes van obtenir el 2018 seria un fracàs. El sondeig dona un lleuger marge de millora. Fins ara la clau ha estat l’alta desmobilització de l’electorat d’esquerres a la comunitat.

Per Andalusia, la confluència d’IU, Podem, Més País i altres forces andalusistes, obtindria, atenent les dades d’aquesta enquesta, entre 9 i 10 diputats. La formació liderada per Teresa Rodríguez, Endavant Andalusia, podria entrar a la Cambra amb 2 escons. En la suma més alta, 12 diputats, la ruptura a l’esquerra deixaria pitjors resultats que els de les últimes autonòmiques, quan van arribar als 17 diputats optant en una confluència de tots els partits.
El sondeig apunta que Jaén Merece Más, una plataforma vinculada a l’Espanya Buidada, podria entrar a la Cambra andalusa amb un escó. La foto fixa difereix poc de la que han apuntat altres sondejos o va mostrar el Baròmetre del Centre d’Estudis Andalusos (Centra).
- Catalunya provarà a partir de l’abril en 26 CAPs el model d’atenció en 48 hores
- Alerta en estrangeria pel frau amb el registre de parelles de fet
- L’agost del 2020 La Fiscalia demana presó per a una dona per «no vigilar» un nen que va morir ofegat a la platja de Badalona
- Previsió del Meteocat Les pluges previstes per a aquest divendres encenen avisos grocs a mig Catalunya
- El ple El TC anul·larà la setmana que ve el vot delegat de Puigdemont i Puig amb què es va constituir el Parlament
- Lloc de somni El poble de cinema a 40 minuts de Girona on van rodar 'Joc de Trons'
- Reconstrucció de l'estadi Barcelona autoritza 15 dies d'obres sense pausa durant les 24 hores al Camp Nou
- Per unanimitat Tarragona reclama a l'Estat "la depuració de responsabilitats i la reestructuració d'Adif pel caos a Rodalies
- Viral Paga 1.360 euros per aparcar dos mesos a La Maquinista de Barcelona: "Costa més que el cotxe"
- Enquesta El 32% dels catalans està a favor de la independència i el 27% en contra, segons el CEO