Advertència del PSC

Illa afirma que la credibilitat d’Aragonès perilla si no obre el diàleg a Catalunya

  • El líder socialista critica el president que no convoqui la taula entre partits catalans que el PSOE i ERC van acordar en el marc de la investidura de Pedro Sánchez

3
Es llegeix en minuts
EFE

El líder del PSC, Salvador Illa, ha advertit al president de la Generalitat, Pere Aragonès, que la seva «credibilitat» corre el risc de quedar «irremeiablement malmesa» si no activa la taula de partits catalans que van pactar els socialistes i ERC en el marc de la investidura de Pedro Sánchez.

«Crec que està en temps de descompte. La seva credibilitat pot quedar seriosament malmesa si això no es posa en marxa», ha afirmat el cap de l’oposició a Catalunya en una entrevista amb Efe.

L’exministre de Sanitat ha destacat que ell va formar part de la delegació socialista que va negociar amb ERC la investidura de Sánchez i que va acordar activar un procés de diàleg «amb tres potes»: la comissió bilateral Estat-Generalitat, la taula de diàleg entre governs i una taula de partits catalans.

Tant la comissió bilateral com la taula de diàleg, ha recordat, s’han reunit des que Aragonès és president de la Generalitat, però no ha passat el mateix amb la taula catalana.

Des del seu punt de vista, cimeres com les que el president ha convocat amb els grups parlamentaris catalans –tots excepte Vox– per abordar les mesures a prendre davant la crisi social i econòmica derivada de la guerra a Ucraïna són positives, però no equivalen a l’espai de diàleg polític que reclama el PSC.

La carpeta catalana

Pel primer secretari del PSC, és imprescindible que «es diguin les coses pel seu nom» i que s’estructuri una taula de partits que es reuneixi regularment i debati de manera «serena i pausada» sobre qüestions com la necessitat d’incrementar l’ús social del català i la relació entre Catalunya i Espanya.

«Es pot dir que la taula entre governs s’ha reunit poc, però almenys s’ha reunit», ha sentenciat el dirigent socialista, que ha refusat opinar sobre quan hauria de ser la pròxima trobada d’aquest espai de negociació.

Tot i que encara no hi hagi data per a una cita que estava prevista per a «principis d’any», Illa ha negat que el Govern del PSOE i Unides Podem hagi ficat en un calaix la carpeta catalana, si bé ha admès que l’atenció ara està centrada en la crisi provocada per la invasió russa a Ucraïna.

El líder del PSC ha destacat que també la ciutadania ha desviat el seu focus d’atenció: segons l’últim baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat, les principals preocupacions dels catalans són l’atur, la inflació i el funcionament de l’economia.

Sobre el conflicte català, Illa ha reivindicat que l’únic camí possible per encarrilar-lo és el diàleg, i ha avisat que les formacions o dirigents polítics que se n’allunyin «s’estaran apartant de Catalunya».

Missatge a Junts

Seguint aquesta lògica, ha desitjat que a Junts «li vagi bé» en el seu congrés previst per al juny i el juliol i que la pugna interna entre les diferents famílies es dirimeixi a favor de les tesis més pragmàtiques.

«És bo per a Catalunya que hi hagi un procés esclaridor», ha resolt Illa, que ha expressat el seu «màxim respecte» envers la formació que presideix Carles Puigdemont.

Notícies relacionades

Sigui quin sigui el desenllaç del conclave, s’ha mostrat convençut que el PSC i Junts continuaran arribant a acords en ajuntaments i entitats supramunicipals després de les eleccions locals del 2023: «Nosaltres sempre estem disposats a parlar amb tothom».

I ha llançat un missatge dirigit a l’expresident de la Generalitat Quim Torra, que continua advocant per la unilateralitat: «Cal ser molt prudent a l’hora de donar receptes i consells, quan en el temps en què tu governaves no has fet res d’això».