Reial decret

Consum regularà la publicitat d’aliments i begudes dirigida a menors

Els personatges famosos, des d’actors a ‘influencers’, no podran aparèixer als anuncis d’aquesta classe de productes

Consum regularà la publicitat d’aliments i begudes dirigida a menors
2
Es llegeix en minuts

El Ministeri de Consum ha publicat aquest dilluns el reial decret que regularà la publicitat d’aliments i begudes dirigida a menors i que, com a novetat, prohibeix l’aparició de personatges rellevants, esportistes o professionals de programes infantils en comunicacions que publicitin consums saludables i no saludables.

La normativa afectarà els horaris de protecció reforçada i els espais publicitaris de programes destinats al públic infantil, i regularà tant televisió com continguts radiofònics, sales de cine, publicitat d’internet, xarxes socials, webs o ‘apps’ de mòbils quan es dirigeixin a menors de 16 anys.

També inclourà limitacions en la publicitat de mitjans impresos i als envasoss dels aliments i begudes. A partir d’aquestes premisses les empreses podran tenir la seva pròpia autoregulació sempre que suposi un marc de més protecció al menor que la mateixa norma.

El reial decret se sotmet, des d’avui i durant 15 dies hàbils, al tràmit d’informació pública, de manera que organitzacions de consumidors, associacions de publicitat i la patronal d’alimentació, entre d’altres, podran fer les seves aportacions al text.

La seva aprovació al Consell de Ministres està prevista per a l’últim trimestre de l’any, una vegada que hagi passat per Brussel·les i hagi rebut el dictamen del Consell d’Estat.

Segons el text, «es prohibeix l’aparició en les comunicacions comercials sotmeses a aquest reial decret de mares o pares, educadors, docents, professionals de programes infantils, esportistes, artistes, ‘influencers’, persones o personatges de rellevància o notorietat pública, siguin reals o de ficció, que per l seva trajectòria siguin susceptibles de constituir un model o exemple per a les persones menors d’edat».

El reial decret garanteix l’interès superior del menor perquè no pugui ser objecte de missatges publicitaris perjudicials per a la seva salut i opta per establir com a criteri de mesurament els perfils nutricionals establerts per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Així, la normativa afectarà cinc categories de productes que no podran fer publicitat a menors, independentment del contingut de nutrients.

La primera categoria és la de productes de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres.

El segueix el grup d’aliments que inclou pastissos, galetes dolces i altres productes de pastisseria. Tampoc es podran anunciar sucs, begudes energètiques, ni els gelats.

Per a la resta de categories de productes s’estableix un límit de contingut en nutrients per cada 100 grams. En aquest cas es podran anunciar sempre que els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit, i els nivells de sal es mantinguin per sota dels límits establerts a cada producte.

Per justificar el reial decret, el Ministeri de Consum argumenta que el sistema d’autoregulació que fa 16 anys que està vigent s’ha mostrat insuficient, tal com mostren les dades de sobrepès i obesitat que afecten els nens i nenes espanyols i de les quals la publicitat és una de les causes.

Notícies relacionades

Segons l’estudi Aladino, relatiu a nens entre 6 i 9 anys, un 40,6% tenen excés de pes. I dels nens amb excés de pes, el 23,3% estan en nivells de sobrepès i el 17,2% pateixen obesitat.

Amb aquesta normativa, Consum opta per un marc regulatori mínim per seguir les recomanacions dels organismes internacionals i assimilar la normativa espanyola a la de països com el Regne Unit, Portugal o Noruega.