Després del ‘no’ de la CUP
Junts es desvincula de la negociació dels pressupostos amb els comuns
Govern i comuns se citen a les quatre d’aquesta tarda per a un acord ‘in extremis’

Jéssica Albiach y Pere Aragonès, en el Parlament. /
Els pressupostos de la Generalitat per al 2022 segueixen en l’aire, a menys de 24 hores del primer examen parlamentari. El veto de la CUP als comptes ha cedit el lloc de soci preferent als comuns, malgrat la «perplexitat» del PSC, que segueix fora de l’equació.
El president Pere Aragonès manté el cop de porta als socialistes i dona prioritat als morats, reunint-s’hi aquesta mateixa tarda, però Junts es desvincula d’aquestes converses. Fonts pròximes al conseller d’Economia, Jaume Giró, apunten que no hi haurà membres de la Conselleria a la trobada i que la cita es limita a acords «polítics» i no d’abast «pressupostari». Això és, que els postconvergents no es fan seus els acords que puguin sortir de la cita. Així ho ha decidit l’executiva de Junts, reunida aquest diumenge, i que evidencia els recels a elegir En Comú Podem com a aliats sense intentar un acostament al PSC perquè, amb la seva abstenció, salvi els pressupostos aquest dilluns. Esquerra, en canvi, va deixar escrita ahir la seva aposta per explorar al màxim un acord progressista.
Les comitives
La reunió entre el Govern i els comuns ha començat a les 16 hores i neix amb la voluntat de les dues parts d’arribar a un pacte. Els pressupostos de la ciutat de Barcelona estan sobre la taula, després que Esquerra presentés una esmena a la totalitat i deixés la seva tramitació, de nou, en mans del partit que va crear l’exprimer ministre francès, Manuel Valls. Però no només això, els morats reclamen també multiplicar la inversió en la xarxa ferroviària per arribar fins als 600 milions en quatre anys posant en funcionament noves línies de trens i ampliar la T-Jove fins als 30 anys i la T-16 fins a les sis zones. A més, sol·liciten 1.500 milions d’euros en cinc anys per «crear espais verds», prestar més atenció a la salut mental i uns 300 milions d’euros per a un dentista públic. Quant al Hard Rock i als Jocs Olímpics d’Hivern, volen que el Govern faci marxa enrere i aposti per un canvi de model productiu que sigui més sostenible.
Notícies relacionadesPer part del Govern hi acudeixen representants de Presidència, mentre que la delegació morada està formada per la portaveu adjunta al Parlament, Susanna Segovia, el coordinador d’economia de la formació, Joan Carles Gallego, i el diputat a la cambra catalana Lucas Ferro.
Els comuns van anunciar la seva intenció de presentar una esmena a la totalitat dels comptes atès que el Govern va escollir com a via prioritària per tramitar els pressupostos la CUP, que ahir va sortir de l’equació al decidir mantenir l’esmena que ja havia anunciat, al considerar «insuficients» les cessions plantejades per l’executiu.
Govern En Comú Podem ERC - Esquerra Republicana de Catalunya Pressupostos Generalitat de Catalunya Generalitat Junts per Catalunya
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Al tancament del mercat La CNMC es disposa a aprovar l'opa sobre el Sabadell amb compromisos assumibles per al BBVA
- OBRES A L'ESTADI La gespa del nou Camp Nou, a punt
- Comissió d'investigació El Govern central enviarà el CNI a les elèctriques a partir d'aquesta nit per recaptar dades per l'apagada
- Segons l'Idescat Sant Just Desvern torna a ser el municipi amb més renda per càpita, per davant de Matadepera i Tiana
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels