Eleccions en pandèmia

Europa recomana que el retard electoral sigui consensuat «quan sigui possible»

  • La Comissió de Venècia recomana que l’ajornament electoral es reculli per llei

  • Experts consideren «un greu error» no haver reformat la Loreg, cosa que provoca un buit legal

  • L’informe europeu recomana que es revisi per la justícia, en aquest cas el TSJ català

Bandera de la Unió Europea.

Bandera de la Unió Europea.

2
Es llegeix en minuts
Ángeles Vázquez
Ángeles Vázquez

Periodista

Especialista en Tribunals i Justícia

ver +

Tot i que la pandèmia ho ha trastocat tot, ja fa tant temps que és entre nosaltres que es comença a comptar amb certa documentació o informes per mirar de posar una mica de llum a la incertesa de plantegen les noves situacions. L’octubre passat, la Comissió de Venècia, l’òrgan assessor del Consell d’Europa, ja es va pronunciar sobre els ajornaments de les eleccions per la Covid-19. Entre les seves propostes figura que aquests retards i totes les decisions «que afectin aquests processos electorals extraordinaris, han d’adoptar-se de manera transparent i, quan sigui possible, consensuada».

Prossegueix reclamant que aquestes decisions s’adoptin «tenint en compte minuciosament les circumstàncies exactes (en el cas d’una epidèmia: informació sanitària, capacitat del país, nivells d’expansió de la malaltia...)» i afegeix que «han d’estar oberts a un examen independent, preferentment davant un tribunal de justícia

Aquestes normes són un examen pendent encara per a Espanya. El professor de Constitucional de la Universitat d’Oviedo Miguel Presno considera «un greu error» que no s’hagi aprofitat per escometre una reforma de la Loreg, malgrat l’experiència que podia haver-nos donat haver hagut ja d’ajornar durant el confinament les eleccions gallegues i basques. No haver reformat la legislació electoral provoca un buit legal que fa que «tot sigui discutible».

Segons aquest expert, l’ajornament s’hauria d’acordar a través d’un decret i com a tal seria recurrible davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, amb la qual cosa es compliria amb almenys una de les condicions de la Comissió de Venècia. En aquest recurs, que podrien presentar les forces polítiques que no estiguessin d’acord en l’ajornament, es podria sol·licitar la suspensió d’aquest, amb el risc que planteja «traslladar als tribunals un assumpte molt delicat i polític».

Diferències segons la durada

L’òrgan assessor europeu, que recorda com s’ha anat actuant en els diferents estats membres inclòs Espanya, sosté que «les normes específiques sobre l’ajornament de les eleccions no han de ser adoptades pel poder executiu ni per una majoria simple del parlament, sinó que han d’establir-se a la constitució o en una llei orgànica».

Notícies relacionades

Afegeix que «també es recomana que la decisió d’ajornar les eleccions sigui decidida pel parlament, si supera una certa durada», de tal manera que si només afecten una part del país i s’ajornen per un període breu, de menys de dos mesos, «la decisió pot ser adoptada per l’administració electoral o el govern». Per a més de sis mesos, l’ajornament «l’haurà de decidir l’òrgan legislatiu» i «una opció és exigir una majoria qualificada en el parlament»

«Independentment de la forma en què un Estat decideixi tractar la qüestió, només una institució hauria de ser competent per decidir sobre això. S’ha de consultar prèviament els diferents interessats, inclosos els partits polítics, els òrgans de gestió electoral i els experts (per exemple, en cas de pandèmia, les autoritats sanitàries)», incideix l’òrgan assessor.

Temes:

Eleccions