Pressió al PP
El Congrés inicia la reforma del CGPJ a l’espera del desbloqueig
- La Cambra baixa accepta a tràmit la proposició de llei del PSOE i Unides Podem per limitar els nomenaments d’aquest òrgan quan estigui en funcions
- El PP acusa socialistes i morats d’«atacar» la independència judicial i Vox anuncia que recorrerà la norma al Tribunal Constitucional

adrilastraechenique /
L’estratègia del PSOE i Unides Podem per pressionar el PP a asseure’s a negociar la renovació del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) es posarà en marxa aquesta tarda al Congrés dels Diputats. La Cambra baixa acceptarà a tràmit la proposició de llei presentada per socialistes i morats per limitar les funcions del CGPJ mentre estigui en funcions. Els dos partits del Govern, amb el recolzament dels socis de la investidura, donaran el vistiplau a començar a treballar en la norma amb què pretenen deixar sense incentius el PP per continuar bloquejant l’elecció dels membres de l’òrgan de govern dels jutges.
La proposició de llei que des d’aquest dimarts començarà el recorregut parlamentari planteja regular la interinitat del CGPJ per impedir que aquest òrgan –amb majoria conservadora, segons el PSOE i Unides Podem– pugui realitzar nomenaments mentre estigui en funcions, com va ocórrer la setmana passada. La iniciativa, no obstant, no contempla la rebaixa de la majoria necessària per nomenar els membres del Consell General del Poder Judicial, una proposta que Pedro Sánchez va paralitzar i manté congelada a la Cambra baixa a l’espera que el PP s’avingui a pactar.
Notícies relacionades«Fins a tres vegades han negat l’acord», li ha etzibat el diputat del PSOE Francisco Aranda al grup conservador, al qual ha titllat d’«irresponsable i perjudicial» per a Espanya. A més, els ha acusat de no acceptar la realitat de la seva derrota a les urnes. Més dur s’ha mostrat el president del grup parlamentari d’Unides Podem, Jaume Asens, que ha qualificat la reforma d’un «rescat a la Justícia» del «segrest» en el qual la manté el PP.
A tot això, el parlamentari conservador Luís Santamaría Ruiz ha respost que limitar les funcions del CGPJ perquè no pugui nomenar jutges suposa un «nou atac a la independència judicial». A més, ha assenyalat que aquest pas l’utilitzarà el PSOE com un «argument més» per poder acabar canviant el sistema d’elecció. Redoblant l’oposició dels populars a la proposició de llei, la coportaveu de Vox, Macarena Olona, ha anunciat que recorreran la iniciativa al Tribunal Constitucional i fet una crida als jutges del CGPJ a «trencar les seves cadenes» i oblidar els «peatges» que han de pagar pels seus nomenaments.
Consell General del Poder Judicial ( CGPJ ) Unides Podem Congrés PP - Partit Popular PSOE Pablo Iglesias Pedro Sánchez
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos