AUDIÈNCIA NACIONAL
La cèl·lula gihadista desarticulada a Barcelona planejava atemptats, però no imminents
Els Mossos detenen dues persones a Barcelona en la segona fase de l'operació Alexandria
El jutge va viatjar a Algèria per aprofundir en la investigació de la cèl·lula desarticulada el 2019
Efectius dels Mossos d’Esquadra han desplegat a les 06.00 hores d’aquest dimarts una operació contra el terrorisme gihadista a Barcelona, en què s’han detingut dues persones de nacionalitat algeriana per ordre del jutge de l’Audiència Nacional Manuel García-Castellón. Fonts de la investigació assenyalen que els dos arrestats formaven part o, almenys, col·laboraven, amb una cèl·lula que planejava atemptar amb explosius a la capital catalana, tot i que fonts jurídiques precisen que aquests plans no eren de cap manera imminents.
El magistrat es va arribar a desplaçar a Algèria per aprofundir en les indagacions contra aquesta presumpta cèl·lula terrorista desarticulada majoritàriament el gener de l’any passat en l’anomenada operació Alexandria, van informar a EL PERIÓDICO fonts jurídiques. S’hi va detenir 19 persones, quatre de les quals segueixen en presó provisional.
Segons la Policia de la Generalitat, la investigació ha permès concretar on el grup terrorista pretenia actuar, així com determinar que la cèl·lula s’estava preparant amb l’elaboració d’artefactes explosius i obtenció d’armes.
Als dos arrestats aquest matí, de 41 i 43 anys i que seran posats a disposició del Jutjat Central d’Instrucció número 6 de l’Audiència Nacional, se’ls imputen els delictes de terrorisme de l’article 572.2 del Codi Penal, amb el qual es castiga la integració en una organització terrorista, i següents. També se’ls atribueix col·laboració activa amb grup terrorista del 577 d’aquest text legal.
🔴🔴 Operación policial antiterrorista en marcha en Barcelona. Realizamos entradas en Ciutat Vella en un operativo tutelado por la Audiencia Nacional pic.twitter.com/T5nslkeH6A
— Mossos (@mossos) 14 de julio de 2020
Els agents han realitzat entrades i registres en dos domicilis del passeig Joan de Borbó amb el carrer Maquinista, a la zona del mercat de la Barceloneta. L’operació està dirigida per la Comissaria General d’Informació (CGI) de la policia catalana per ordre del Jutjat Central d’Instrucció número 6, ja a càrrec de l’operació Alexandria contra el terrorisme gihadista a Barcelona i Igualada.
Els arrestats el gener del 2019 eren majoritàriament carteristes d’origen magribí establerts a Barcelona que, segons fonts policials, s’havien radicalitzat. Volien deixar la vida de lladregots al carrer, especialitzats en els turistes, per ser gihadistes disposats a cometre un atemptat.
L’operació Alexandria, batejada amb aquest nom perquè els sospitosos procedeixen de països del nord de l’Àfrica (sobretot d’Algèria), va arrencar abans dels atemptats del 17-A, gràcies a una trucada que va alertar la policia catalana. El nucli dur estava format per tres algerians, un iraquià i un libi, que es trobaven en una fase molt avançada de radicalització.
Carteristes radicalitzats
Notícies relacionadesLa resta dels detinguts llavors formaven part de la banda, dedicada a robar per la capital catalana, però no del reduït grup presumptament gihadista. Els arrestats, amb edats compreses entre els 33 i els 44 anys, feia anys que vivien a Espanya. Vivien en pisos modestos, que algun fins i tot havia ocupat il·legalment. Els Mossos calculaven que entre tots havien acumulat 369 delictes, la immensa majoria per furts. També algun per tràfic de drogues.
Els investigadors mantenen que les persones que van ser arrestades en aquest dispositiu vivien de la petita delinqüència, però que cinc s’havien convertit, a més, en una altra cosa i, malgrat mantenir l’activitat delinqüencial (robant rellotges, carteres i bicicletes), es van radicalitzar pel seu compte. «Van començar a descarregar-se propaganda gihadista» i, a través d’internet i sense que consti un enllaç directe amb Estat Islàmic, «es van autoradicalitzar» escalfant-se ideològicament fins a estar disposats a cometre un atemptat. Encara no havien escollit cap objectiu ni havien fet un pas logístic clar per cristal·litzar la seva voluntat d’atacar.
- HABITATGE Polèmica per l’anunci del Ministeri d’Habitatge: tres adults compartint pis desencadena una onada de crítiques
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Congrés d’Aecoc Roig anima els empresaris a "sortir de l’armari i no tenir por"
- La crisi habitacional El Govern estudia la prohibició de la compra especulativa d’habitatge
- Barcelonejant Arriba a Barcelona la màquina viral de postals sorpresa que ha desencadenat la bogeria a Nova York
- 40è aniversari El 23-F per a mil·lennistes: ¿Com va ser el cop d’Estat de Tejero?
- Acte amb economistes Junqueras veu «molt lluny» l’acord sobre finançament i reclama a la societat civil que també pressioni
- Òbit Mor als 93 anys Antonio Tejero, autor del cop d'estat de 1981
- Ciclisme París i el Tour s’entreguen a la màgia de Barcelona
- Estudi de la Fundació BBVA Tres de cada cinc menors ja decideixen amb els seus pares on va la família de vacances o quina tecnologia es compra a casa