EL TAULER CATALÀ
PSC i comuns demanen blindar la presidència de la Generalitat malgrat Torra
«Per la defensa de l'Estatut, de l'autogovern, les nostres institucions, anem junts», reclama Iceta
Albiach sentencia que «aquesta aberració jurídica» és només «un assaig» dels intents per frustrar el «govern de canvi»

zentauroepp50440622 barcelona 17 10 2019 iceta al parlament fotografia de ricar191017130328
La gran incògnita de la sessió parlamentària d’aquest dissabte al Parlament era què faria el PSC. La decisió de la JEC havia sigut un torpede a la investidura de Pedro Sánchez, posant en risc el govern de coalició dels socialistes, podemistes i comuns. Tant el PSC com Catalunya en Comú Podem han intentat marcar perfil propi, per evitar ser al mateix costat que independentistes, d’una banda, i PP i Cs, per un altre, al presentar resolucions pròpies. Les dues formacions han reivindicat blindar la presidència de la Generalitat malgrat Quim Torra, la gestió del qual han tornat a criticar.
«Res és aliè al debat d’investidura que ha començat», ha apuntat Iceta, que s’ha remès a l’Estatut per deixar clar que només una sentència judicial ferma pot tombar el president. «Creiem que la JEC s’hauria d’haver inhibit com va fer la provincial», ha comentat. Davant d’aquesta resolució, ha instat Torra que recorri fins al final i no aprofiti la decisió de la JEC per endinsar-se en el conflicte. Després de llançar una capa a ERC, el primer secretari del PSC ha reclamat unir les forces dels defensors de l’autogovern. «Per la defensa de l’Estatut, de l’autogovern, les nostres institucions, anem junts. Discrepem molt del seu exercici, però respectem la institució. Espero que tots estiguem a l’altura del moment».
Notícies relacionadesMentre que els socialistes han instat Torra a recórrer la decisió de la JEC al Suprem, el text dels comuns ha anat més enllà a l’acusar la JEC de formar part de «l’estratègia de la dreta i l’extrema dreta per interferir en el debat d’investidura». Jéssica Albiach, líder parlamentària de Catalunya, ha clamat contra «l’ala més reaccionària del poder judicial», contra «les elits que volen guanyar sense presentar-se a les eleccions», contra els que intenten guanyar als despatxos el que no van guanyar a les urnes i fins i tot contra la Conferència Episcopal. En aquest sentit ha demanat «no caure en la trampa d’Inés Arrimadas, Pablo Casado i Santiago Abascal», considerant que «aquesta aberració jurídica» és només un assaig dels intents que vindran per frustrar el «govern de canvi». Albiach ha assenyalat que tot i que continuava pensant que Torra és el «pitjor president de la Generalitat, no parlem d’això. Hi ha coses que estan per sobre de les persones».
Cs i PP ha seguit el guió previst. Lorena Roldán ha estirat l’argumentari habitual per carregar contra l’«expresident Torra»: cop, vergonya, degradació de les institucions, circ, teatre... «Vostè està de prestat. Des d’ahir ja no és el president de la Generalitat, no perquè ho digui jo, sinó perquè ho diu la JEC», ha sentenciat la líder taronja. «Tan valent va ser per desobeir, tan valent ha de ser per assumir-ne les conseqüències», ha rubricat abans d’apuntar els socialistes. «Senyor Iceta, deixin de donar ales a l’independentisme». Alejandro Fernández també ha dirigit la majoria dels seus dards a la diana socialista. «És greu que el Partit Socialista ataqui una institució fonamental com la JEC. El mal que estan fent a la democràcia per aconseguir la investidura comença a ser irreversible», ha asseverat el diputat popular.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán