Sánchez accelera per tancar la investidura

El PSOE multiplica els contactes amb els grups per aconseguir la reelecció aquest any

ERC segueix sense pressa tot i que ja reconeix que, Advocacia a part, només queden «serrells»

25/11/2019 La portavoz de ERC, Marta Vilalta.

25/11/2019 La portavoz de ERC, Marta Vilalta. / EUROPA PRESS (Europa Press)

2
Es llegeix en minuts
Juan Ruiz / Xabi Barrena

El PSOE assegura que hi haurà acord amb ERC, una cosa que ha anticipat gairebé des que va començar la negociació, però continua sense tenir clar quan. Els socialistes aposten per una investidura de Pedro Sánchez com abans millor, del 27 al 30 de desembre, però els ritmes dels republicans, que transmeten menys presses per segellar el pacte, i el fet que l’Advocacia de l’Estat encara no hagi presentat el seu escrit sobre la sentència del TJUE, cosa que li va demanar el Suprem, provoquen que el Govern en funcions es mogui entre aquesta forquilla i la que va del 2 a la vigília de Reis. 

Sánchez vol tenir-ho tot preparat per si l’escenari es precipita i pot ser reelegit abans que acabi l’any. Després de firmar el seu pacte de coalició amb Podem, el PSOE es va bolcar amb ERC, i va deixar de banda la negociació amb la resta de partits necessaris per a la reelecció del president en funcions, com el PNB, Compromís o Més País, entre tots.

Aquest dilluns, no obstant, els socialistes van revifar els contactes amb els grups minoritaris, segons fonts coneixedores de les converses. Alhora, laMesa del Congrés va habilitar els dies 28, 29 i 30 d’aquest mes, «per si de cas», van assenyalar fonts parlamentàries.       

Però en la data del desenllaç no influeixen només els acords del PSOE amb les forces a què apel·len, sinó també de l’Advocacia de l’Estat. La institució, dependent del Ministeri de Justícia, ha de mostrar la seva opinió sobre l’aplicació de la sentència que va reconèixer la immunitat d’Oriol Junqueras.

Els republicans esperen que defensi que el seu líder pot anar a la Junta Electoral Central per recollir la seva acta d’europarlamentari i que, a més, està capacitat per viatjar a Estrasburg, on arrela la Cambra comunitària. Tot i que l’Advocacia de l’Estat té fins al 2 de gener de termini per transmetre la seva posició, fonts de la Moncloa anticipen que, com a mínim, argumentarà que Junqueras té dret al primer, com aquesta institució ja va defensar el juny passat.

Calma republicana 

ERC es mira allò del calendari amb certa distància. «Ens preocupen els continguts, no la data de la investidura», assevera fins a esgargamellar-se la portaveu republicana,Marta Vilalta. Tot i així, entren al drap i, pendents fins i tot de la decisió de l’Advocacia de l’Estat, i per simple successió de fets que han de passar, assenyalen que veuen difícil tancar aquest 2019. 

Notícies relacionades

La portaveu va explicar que, Advocacia a banda, encara s’han de«tancar els serrells» de l’oferta del PSOE. Una oferta que, com va assenyalar aquest diari, els republicans veuen ben orientada però que encara no convenç del tot. En tot cas, queden només «serrells».

Després vindria una reunió dels dos equips negociadors per tancar la qüestió i, se suposa, anunci de pacte. Després s’hauria d’escenificar la firma de l’acord –s’ha de recordar que ERC ho vol tot per escrit– i, finalment, la convocatòria i celebració d’un consell nacional republicà que hauria de validar l’acord.