'Emergència climàtica' i 'animalista', escollits neologismes de l'any 2019
El concurs va haver de retirar de les deu paraules candidates l'acrònim 'mena' després de les crítiques d'entitats i la Generalitat

zentauroepp51338944 soc clima191212172511 /
‘Emergència climàtica’ i ‘animalista’ han sigut escollits com els neologismes de l’any 2019 de la llengua catalana després d’una votació popular organitzada per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i l’Institut d’Estudis Catalans(IEC) en què han participat 6.400 persones.
El concurs, que va haver de retirar de les deu paraules candidates a neologisme de l’any l’acrònim ‘mena’ després de les crítiques d’entitats i la Generalitat, està impulsat des de fa sis anys per l’Observatori de Neologia (OBNEO) del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF i l’IEC, que avui ha donat a conèixer el resultat final de les votacions.
‘Emergència climàtica’ i ‘animalista’ s’han disputat el primer lloc durant tot el període de votació i, finalment, ha sigut el primer el neologisme que ha quedat al davant, però amb una diferència tan petita de vots que els organitzadors han considerat que tots dos han resultat guanyadors i, extraordinàriament, la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans valorarà la possibilitat d’incorporar-los tots dos al diccionari.
El resultat de les votacions ha sigut el següent:
- ‘emergència climàtica’ 1.384 vots 21,6%
- ‘animalista’ 1.339 vots 20,9%
- ‘trap’ 785 vots 12,3%
- ‘vermuteria’ 739 vots 11,6%
- ‘exoplaneta’ 555 vots 8,7%
- ‘umami’ 509 vots 8%
- ‘residu zero’ 380 vots 5,9%
- ‘xipar’ 259 vots 4%
- ‘pactòmetre’ 159 vots 2,5%
- ‘bicitaxi’ 40 vots 0,6%
Es dona la circumstància que el terme ‘bicitaxi’ va ser l’escollit per substituir l’acrònim ‘mena’, queva ser retirat del concurs a petició del Departament de Treball, Assumptes Socials i Famíliesi de les entitats socials agrupades en LaFede.cat.
Segons els organitzadors, que van defensar la inclusió del terme ‘mena’ perquè ha sigut d’ús habitual en els mitjans de comunicació durant aquest any, la campanya del neologisme de l’any «ha servit per fer visibles els temes que interessen a la societat i per acostar la llengua als parlants, oferint-los la possibilitat d’opinar sobre el neologisme que voldrien veure incorporat al diccionari normatiu».
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Succés Mor tirotejat un home en un portal del carrer de Consell de Cent a Barcelona
- Debat al Parlament El president Salvador Illa crida a un pacte sobre infraestructures per afrontar la mobilitat i el creixement econòmic
- Un gran projecte Així serà el nou Liceu Mar: 210 funcions anuals, restaurant amb vistes i 47 milions de pressupost
- Fort correctiu al jutge Peinado El Suprem rebutja la intenció del jutge Peinado d’imputar Bolaños en el cas Begoña al no apreciar cap indici de delicte
- Nou cicle republicà ERC exigirà un mínim de 50 militants i un 3% d’avals per constituir-se en corrent intern