ESTUDI CONTROVERTIT

El Govern paralitza l'estudi que preguntava sobre la independència als instituts

El PSC reclama que el conseller comparegui al Parlament per aclarir el que ha passat

zentauroepp50306227 pla mitj  del conseller d educaci   josep bargall   durant l191008193820

zentauroepp50306227 pla mitj del conseller d educaci josep bargall durant l191008193820 / Mariona Puig

2
Es llegeix en minuts
Roger Pascual
Roger Pascual

Periodista

Especialista en futbol, bàsquet, handbol

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El PSC ha demanat al Govern que aclareixi per què pregunta sobre la independència als instituts. Els socialistes han registrat al Parlament una petició de compareixença del conseller d’Educació, Josep Bargalló, perquè expliqui quina justificació hi ha perquè en un estudi sociolingüístic de la Universitat de Lleida s’inquireixi els alumnes de secundària de diversos instituts catalans sobre el seu grau d’identificació amb el moviment independentista. De moment, el Departament d’Educació ha paralitzat l’estudi.

Des d’Educació afirmen que no qüestiona ni la Universitat de Lleida ni el Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat (que, recorden, finança el programa), tot i que volen analitzar el que ha passat. 

«Que Educació no tiri pilotes fora», ha reclamat Esther Niubó. La diputada socialista del Parlament ha assenyalat que aquest departament «és responsable de tot el que passi als centres». El ministeri, ha precisat Niubó, no entra en els continguts de l’estudi que finança i és la Generalitat la que ha de supervisar els qüestionaris. Els socialistes han demanat l’enquesta tot i que, per les preguntes que han transcendit, consideren que «l’enquesta no és la més adequada».

«¿Fins a quin punt et sents català?»

A més de preguntar sobre el grau d’identificació amb el moviment independentista o no independentista, el qüestionari també sol·licita als adolescents que puntuïn fins a quin punt se senten orgullosos de ser catalans, espanyols o del país dels seus pares. O, també, el seu grau d’identificació amb la llengua i la cultura catalana i espanyola o del seu país d’origen. 

Des de la Universitat de Lleida expliquen que l’objectiu primari de l’estudi són els fills de migrants romanesos i marroquins, i que es duu a terme no només a Catalunya, sinó també a altres comunitats autònomes, adaptant preguntes a la realitat territorial. Per contrastar les dades, la mateixa enquesta es passa a fills d’autòctons. Destaquen que aquest projecte de l’àmbit de la sociolingüística educativa està finançat per un programa estatal d’investigació del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.  

Notícies relacionades

Segons apunta la universitat, d’acord amb els comitès d’ètica que regulen la investigació en ciències socials, si els entrevistats tenen 14 o més anys només requereix el consentiment informat dels participants. En aquest sentit, aclareixen que les dades obtingudes es tracten només a efectes estadístics, sense que es faci pública la identificació individual.

La denúncia

L’Associació per una Escola Bilingüe (AEB) havia denunciat el cas perquè, malgrat ser una enquesta anònima, els estudiants havien de donar el seu nom i cognoms per donar el seu consentiment. Un grup de famílies d’un institut del Morell (Tarragona) havia traslladat a aquesta associació el seu malestar després d’haver-se reunit amb el director del centre. Ada Losada, presidenta de l’AEB (entitat contrària al model d’immersió lingüística), ha explicat que ja han posat la denúncia a la inspecció educativa de Catalunya i que la setmana que ve posaran el cas també en coneixement del ministeri i del Defensor del Poble.