CAMÍ DE LES URNES

Com guanyar unes eleccions desmobilitzant el rival

Cambridge Analytica, abans d'aixecar Trump, va decantar els comicis de Trinitat i Tobago i va aconseguir el boicot de joves afrocaribenys

El PSOE, Unides Podem i Més País acusen el PP de ser darrere d'una campanya per desincentivar l'electorat progressista

Com guanyar unes eleccions desmobilitzant el rival
2
Es llegeix en minuts
Roger Pascual
Roger Pascual

Periodista

Especialista en futbol, bàsquet, handbol

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El PSOE, Unides Podem i Més País han denunciat en aquest principi de campanya un sospitós moviment a les xarxes que intenta desmobilitzar el vot d’esquerres. Creuen que es tractaria d’una estratègia del PP per encoratjar el boicot de l’electorat progressista. Una teoria de la conspiració que entroncaria amb el que va fer Cambridge Analytica per decantar els comicis del 2010 a Trinidad i Tobago, abans d’ajudar decisivament en el triomf de Donald Trump als EUA.

S’ha escrit molt sobre l’impacte d’aquesta companyia en la carrera a la Casa Blanca i al ‘brexit’, però s’ha parlat poc del seu precedent caribeny.‘El gran hackeo’,més que recomanable documental sobre aquesta tèrbola empresa, explica com aquesta consultora va utilitzar la seva màgia negra electoral a Trinitat i Tobago per emmetzinar la votació de fa nou anys. 

«A Trinitat i Tobago hi ha dos grans partits: un per a negres [Moviment Nacional Popular] i un per a indis [Congrés Nacional Unit]. I nosaltres treballàvem per als indis», afirmava la companyia en un vídeo promocional en què venia els seus serveis. Després d’analitzar la realitat política del país van detectar que la clau per poder decidir les eleccions era augmentar l’apatia entre els joves afroamericans. Així va néixer el moviment Do-So [Fes-ho]. Dos braços creuats formant una ics amb els punys tancats eren el símbol d’aquest moviment antipolític. «Era la salutació de la resistència –explicaven des de Cambridge Analytica–. Vam fer una campanya amb el missatge de ‘sigues part de la colla, fes una cosa guai’». Van dissenyar vídeos de youtube, amb cançons i coreografies, i, fins i tot, en la seva agressiva estratègia van incloure pintades a la casa del primer ministre amb l’emblema, cada vegada més popular. «Sabíem que a l’hora de la veritat els nois afrocaribenys no votarien, i que els joves indis s’ho passarien bé amb la campanya tot i que al final no anirien contra els seus pares i acabarien votant». I així va ser. El Congrés Nacional Unit va obtenir un 40% de recolzaments més a la franja d’edat de 18-35, que van suposar un 6% total més que va resoldre el duel. «Era tot el que necessitàvem, perquè les eleccions eren molt ajustades». D’aquesta forma Kamla Persad-Bissessar es va convertir en la primera dona en ser elegida primera ministra d’aquest país. 

Notícies relacionades

L’estrena del documental de Netflix, el juliol d’aquest any, va sacsejar les dues illes caribenyes. El govern de Trinitat i Tobago, ara en mans del Moviment Nacional Popular (víctima del boicot el 2010), va sol·licitar que Christopher Wylie, exempleat de Cambridge Analytica que revela al documental les males arts de la seva antiga companyia, comparegués en una comissió parlamentària que investiga l’assumpte. Tot i que el denunciant va acceptar aportar proves de com la consultora va condicionar els comicis va rebutjar anar-hi en persona ja que, com va apuntar el seu advocat, tem per la seva vida.

La por de l’abstenció

A Espanya Pedro Sánchez ha demanat a la JEC fiscalia que investigui qui hi ha darrere de la campanya per desmobilitzar l’esquerra a través de Facebook, de la qual acusa el PP, i de difusió de cartelleria que afavoriria partits de la dreta. Dimecres Més País també va portar aquest tema a la JEC, amb què Pablo Casado ha negat tenir res a veure. L’abstenció pot ser decisiva en el 10-N. De moment, les peticions de vot per correu ja han baixat un 30% respecte al 28-A.