Interior investigarà els mossos que van arrossegar manifestants amb un furgó

El col·lectiu Iridia denuncia una acció que posa en perill la vida de les persones

a

a

3
Es llegeix en minuts
El Periódico / Barcelona

El Departament d’Interior investigarà una actuació dels antiavalots dels Mossos d’Esquadra ahir en les concentracions a l’Aeroport de Barcelona, en la qual un furgó policial es va engegar amb una manifestant damunt la part davantera del vehicle. [Seguiul’última hora a Barcelona i a la resta de Catalunya després de la sentència del procés en directe.]

En un informe intern, a què ha tingut accés Efe, el Departament acorda visionar les imatges d’aquesta actuació, per «determinar eventuals responsabilitats, d’acord amb els protocols d’actuació policial» en la intervenció de l’aeroport, on justifica que els Mossos van carregar per evitar «riscos per a la seguretat» després de més de tres hores de «mediació i contenció».

Les intervencions policials d’ahir per dispersar els manifestants de l’aeroport, que van incloure càrregues i llançament de projectils de precisió, van suscitar les crítiques d’entitats de drets civils i de la mateixa ERC, el diputat de la qual al Congrés Gabriel Rufián va tuitejar: «Desproporcionat, antireglamentari i intolerable. No es pot estar amb una pancarta a una mà i amb la porra a l’altra».

Situació de «risc»

El Departament d’Interior assenyala que els Mossos i la Policia Nacional es van veure obligats a carregar als voltants de l’aeroport, davant del «risc» que suposava la situació tant per a la seguretat aèria com per als manifestants, a qui «es va recordar a través de les xarxes socials que irrompre en zones restringides dels aeroports pot constituir un delicte greu».

En tot cas, afegeix el document intern, la intervenció per dispersar els manifestants es va iniciar a les 16.00 hores, «després de més de tres hores de mediació i contenció per evitar el conflicte directe».

De la intervenció dels Mossos en tota la jornada, el Departament d’Interior ha acordat investigar únicament la intervenció dels efectius de la unitat antiavalots –BRIMO–, que van poder «posar en risc la integritat d’una manifestant» situada a la part davantera del furgó.

«Determinar responsabilitats»

Les imatges d’aquesta actuació policial, visionades des del centre de coordinació operativa (CECOR) que comanda el comissari en cap dels Mossos, Eduard Sallent, «seran investigades per determinar eventuals responsabilitats», afegeix.

Les protestes van provocar lesions a 34 agents dels Mossos i a sis de la Policia Nacional i dues detencions a Mataró (Barcelona) i a l’aeroport, segons l’informe de valoració de la jornada, que «lamenta» que quatre periodistes resultessin ferits també a l’exercici de les seves funcions.

Al document intern, el Departament assenyala que al llarg de tot el dia d’ahir es van produir mobilitzacions «disgregades», amb talls de trànsit intermitents, «sense que a la pràctica totalitat dels actes fos necessària cap tipus d’intervenció dels Mossos d’Esquadra, més enllà de garantir el dret de manifestació».

Concretament, en la jornada de protestes per les mobilitzacions contra la sentència es van comptabilitzar a tot Catalunya un total de 224 concentracions i manifestacions, en les quals van participar, segons l’informe, «desenes de milers de persones», segons el Departament d’Interior.

El document justifica les intervencions dels Mossos d’Esquadra per dispersar els manifestants en tres punts amb «incidències» en l’aeroport: l’estació de la línia 9 de metro, la zona d’aparcament i els voltants.

La primera de les intervencions de la policia catalana, que va carregar contra els manifestants, va ser a l’estació de l’aeroport de la línia 9, on l’informe manté que els Mossos van actuar per buidar les instal·lacions i restablir la circulació dels combois a fi de «garantir la seguretat de les persones».

A l’aparcament de taxis, Interior concreta que es van produir «nombrosos incidents, a partir del llançament d’objectes contundents contra la línia policial», per la qual cosa els Mossos van intervenir per guanyar «espai i seguretat», davant de l’«imminent risc que accedissin violentament a l’interior de les instal·lacions».

Notícies relacionades

També justifica l’informe que als voltants de l’aeroport va caldre «fer diverses actuacions policials per part dels Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional» per evitar que els concentrats accedissin a zones de l’aeroport que suposaven un risc, davant de «grups de manifestants que intentaven sobrepassar la línia policial».

Respecte als incidents que van tenir lloc davant la Direcció Superior de la Policia Nacional de Barcelona, el Departament d’Interior ressenya que hi va haver «confrontacions» contra els agents d’aquest cos que protegien l’edifici, «després de nombrosos llançaments d’objectes contra la línia policial».