DETINGUT EL 16 DE MAIG
El jutge demana a França l'entrega de Josu Ternera per l'atemptat de Saragossa
Ismael Moreno considera que la matança d'11 persones, entre elles diversos nens, no ha prescrit
El jutge de l’Audiència Nacional Ismael Moreno ha demanat a França l’entrega a Espanya de l’exdirigent etarra José Antonio Urrutikoetxea Bengoechea, 'Josu Ternera', per ser processat per l’atemptat perpetrat el 1987 contra la casa caserna de la Guàrdia Civil de Saragossa.
En una interlocutòria, Moreno demana a França, a instàncies de la Fiscalia, que extradeixi Ternera, detingut el passat 16 de maig a França, per ser jutjat per aquesta causa, en la qual va ser processat el 2002 per un delicte d’atemptat terrorista amb resultat de mort, deu d’assassinat i 73 més de temptativa d’assassinat.
En l’escrit, el jutge recorda a França que el Tractat de la Unió Europea impedeix als estats membres denegar una extradició perquè el delicte en qüestió hagi prescrit en l’estat requerit (en aquest cas França), sinó que només s’ha de tenir en consideració la legislació de l’estat que el demana (Espanya).
Per això incideix que els delictes no han prescrit, ja que si bé els fets es van produir l’11 de desembre de 1987, la declaració en rebel·lia i l’ordre de detenció de Ternera es van dictar l’any 2005 i és a partir d’aquell moment quan va començar a córrer el termini de 20 anys segons la lectura més favorable de la legislació espanyola.
Així, el jutge proposa al Govern espanyol que sol·liciti l’extradició a França perquè sigui jutjat per aquest atemptat, en el qual van morir 11 persones, algunes d’elles nens.
Quatre causes obertes
Ternera té quatre causes obertes a l’Audiència Nacional. També va ser processat el 2005 per l’assassinat del directiu de Michelin Luis María Hergueta Guinea el 1980, per la causa de les herriko tavernes i per una tercera de lesa humanitat en relació amb els atemptats de la banda a partir del 2004, quan va entrar en vigor aquesta figura penal.
A més, Moreno ha acceptat la personació en aquesta causa de la casa caserna de Saragossa com a acusació popular del’Associació Espanyola de Guàrdies Civils (AEGC), representada per l’advocat Jorge Piedrafita.
Amb aquesta personació, l’AEGC vol "defensar els interessos de totes les víctimes que aquest terrorista ha deixat al llarg dels seus 50 anys a ETA i molt especialment als nostres companys, als seus fills i filles i a les seves dones assassinades la matinada de l’11 de desembre de 1987 mentre dormien a la casa caserna de Saragossa", afirma l’associació en un comunicat.
L’AEGC valora la celeritat amb què Moreno ha demanat l’entrega de Ternera i espera que França, "amb la legislació europea i amb la col·laboració en matèria antiterrorista que ha vingut tenint amb el nostre país, permeti l’entrega".
"Considerem que la petició realitzada pel jutge està àmpliament i correctament fonamentada jurídicament per la qual cosa no hi hauria d’haver motius per denegar-la", afegeix.
Notícies relacionadesLa presència de Ternera davant del jutge espanyol és per a l’associació necessària per poder reprendre la instrucció i sol·licitar després l’interrogatori dels quatre autors materials de l’atemptat ja condemnats per aquests fets.
"Ells poden explicar la implicació de Ternera en la presa de decisions criminals i per tant confirmar, com així considerem, que és l’autor intel·lectual de la matança de la casa caserna de Saragossa", afegeix.
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Ferran Olivé, tresorer del FC Barcelona: "Limak té més solvència tècnica que totes les constructores espanyoles"
- SANITAT València tampoc fa tots els cribratges de càncer
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- Carmen Llasat, presidenta de l'Observatori de Zones Inundables de Catalunya: "El que ha passat al Montsià pot passar en qualsevol punt del litoral"
- Esports El Consejo Superior de Deportes reconeix Tarragona com la ciutat més promotora de l'esport en 2024
- Sector bancari El president del BBVA descarta dimitir i defensa que el desenllaç de l’opa no és un fracàs sinó una «oportunitat perduda»
- Intent d’adquisició fallit Illa celebra el fracàs de l’opa del BBVA al Sabadell i es reunirà aquest divendres amb Oliu
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça rep a la fi de l’Ajuntament la llicència de primera ocupació del Camp Nou
- Insuficiències de la salut pública Les infermeres denuncien una manca greu de recursos a Urgències psiquiátriques de Vall d'Hebron