"Va ser un dels artífexs del final del terrorisme"
Eguiguren denomina 'Josu Ternera' "heroi de la retirada" d'ETA
L'expresident del PSE-EE afirma que en les seves negociacions l'etarra va tenir "voluntat d'arribar a acords"
L’expresident del PSE-EE Jesús Eguiguren creu que l’històric dirigent d’ETA José Antonio Urrutikoetxea, ‘Josu Ternera’, va ser un dels artífexs del final del terrorisme d’ETA, cosa que es denomina "heroi de la retirada" en termes de resolució de conflictes. Després d’haver apuntat que, durant la seva negociació amb la banda, va veure que Urrutikoetxea "volia acabar la història d’ETA" i li va dir que algun dia haurien de demanar perdó, ha considerat que, malgrat el paper que va jugar, "les lleis són les lleis".
Eguiguren ha assenyalat que no té "una opinió especial" sobre la detenció de ‘Josu Ternera’ aquest dijous a França. "Suposo que estava en crida i cerca, i l’han capturat. Pensava que, potser, la policia o els serveis de seguretat l’havien deixat una vegada acabat el terrorisme, perquè va ser un dels artífexs del final del terrorisme, cosa que, en terminologia de resolució de conflictes, es denomina l’'heroi de la retirada'", ha apuntat.
"Líder per acabar amb la violència"
Segons ha explicat, en matèria de resolució de conflictes, es considera que "el més difícil és buscar un líder per acabar la violència, perquè iniciar-la és fàcil." "Crec que ‘Ternera’ va tenir aquest paper, però suposo que tenia ordres de crida i cerca, i s’han dut a terme", ha apuntat.
L’històric dirigent socialista creu que la detenció de ‘Ternera’ "li semblarà malament a l’esquerra ‘abertzale’, i d’altres qüestionaran l’eficàcia d’una mesura així en aquests moments". "Però, tot i que reconeguem el paper que va tenir en el final d’ETA, les lleis són les lleis", ha dit.
Després d’haver assenyalat que ell no té clar "quines causes té pendents", ha afirmat que, mentre ETA va negociar amb ell, abans de ser substituït per Francisco Javier López Peña, àlies 'Thierry', de l’ala dura de la banda, "la seva actitud d’acabar amb el terrorisme semblava sincera". "Jo vaig veure un home que volia que finalitzés la història d’ETA i, fins i tot, va arribar a dir-me que algun dia haurien de demanar perdó", ha manifestat.
Negociacions
Notícies relacionadesJesús Eguiguren ha considerat que ell és un dels que ha propiciat el final de la banda. En aquest sentit, ha explicat que la seva relació amb José Antonio Urrutikoetxea, durant les negociacions, va ser "bona des del principi". "Nosaltres volíem negociar, sabíem cadascú on era, ens coneixíem d’abans, però, mentre estàvem negociant, vam tenir sempre una relació cordial i, per la seva banda, hi va haver una voluntat d’arribar a acords", ha afegit.
Eguiguren era parlamentari quan Urrutiketxea també ocupava un escó com a representant d’Euskal Herritarrok, tot i que, en aquell temps, van tenir "poca relació". "La seva detenció ha sigut una sorpresa. Quan aquests assumptes semblaven que estaven ja passats en el temps, a mi personalment això em remunta una mica a èpoques passades, tant la mort d’Alfredo Rubalcaba (exministre de l’Interior) com això", ha apuntat.
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Ferran Olivé, tresorer del FC Barcelona: "Limak té més solvència tècnica que totes les constructores espanyoles"
- SANITAT València tampoc fa tots els cribratges de càncer
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- Carmen Llasat, presidenta de l'Observatori de Zones Inundables de Catalunya: "El que ha passat al Montsià pot passar en qualsevol punt del litoral"
- Esports El Consejo Superior de Deportes reconeix Tarragona com la ciutat més promotora de l'esport en 2024
- Sector bancari El president del BBVA descarta dimitir i defensa que el desenllaç de l’opa no és un fracàs sinó una «oportunitat perduda»
- Intent d’adquisició fallit Illa celebra el fracàs de l’opa del BBVA al Sabadell i es reunirà aquest divendres amb Oliu
- ACTUALITAT BLAUGRANA El Barça rep a la fi de l’Ajuntament la llicència de primera ocupació del Camp Nou
- Insuficiències de la salut pública Les infermeres denuncien una manca greu de recursos a Urgències psiquiátriques de Vall d'Hebron