CAMPANYA DURANT VACANCES

La Setmana Santa no influirà en la participació del 28-A, però sí a la campanya

Els experts consultats aposten que l'abstenció quedarà per sota de la mitjana a causa de la polarització i la incertesa

zoido-catal-y-mndez-de-vigo-cristo-legin

zoido-catal-y-mndez-de-vigo-cristo-legin

3
Es llegeix en minuts
Miriam Ruiz Castro

La participació més baixa de la nostra història democràtica, un 66,48%, es va registrar el 2016, en les eleccions generals del 26-J. Amb prou feines havien passat uns mesos des que els ciutadans acudissin per última vegada a les urnes per elegir els seus representants al Congrés i al Senat, i la repetició electoral va pesar. Van influir-hi l’estiu i el fàstic.

Ara, la cita del 28-A fa coincidir l’arrencada de la campanya amb la Setmana Santa, i en el PP s’han aixecat contra el que creuen una “falta de respecte” a les tradicions. Pablo Casado va arribar a queixar-se que Pedro Sánchez havia escollit la data “per veure si algun confrare no va a votar”. Mai abans s’havien barrejat els cartells electorals amb els de passos, penitents i mantellines, però els experts consultats apunten que la data no és tan atípica: cinc eleccions generals s’han celebrat al març, i el fet que quan arribi el dia de la votació ja hagi quedat enrere el període festiu farà que aquest no influeixi directament en la participació. Sí que canviarà la manera de fer campanya, però amb escàs impacte, perquè des d’avui fins a les eleccions estem ja en precampanya permanent.

“La voluntat del president era separar eleccions, no barrejar diferents escenaris en què no es tenen les mateixes motivacions per anar a votar. És el que s’ha fet sempre”, apunta Àngels Pont, directora del Gabinet d’Estudis i Opinió Pública GESOP. Històricament, només Andalusia ha fet coincidir en data les seves eleccions regionals amb les generals en cinc de les onze autonòmiques, beneficiant-se d’un augment de la participació.

Malgrat que la campanya coincideix amb la setmana santa, amb fort arrelament al sud, “hi haurà una mobilització elevada, per sobre de la mitjana”, diu Juan Montabes, del Centre d’Anàlisi i Documentació Política i Electoral d’Andalusia. Hi ajudarà el precedent de desembre. “Hi ha una competició electoral molt més gran, no sabem quin resultat tindran els blocs ideològics d’esquerra i dreta”, diu Montabes.

Comicis polaritzats

Tots els experts consultats coincideixen que la incertesa i la polarització seran clau per a la participació en aquests comicis, que previsiblement estarà per sobre de la mitjana en unes generals (72,63%). I no només a Andalusia. “La participació és més gran com més gran és el risc de desestabilització –diu Pont–. Es va complir a Catalunya en aquestes últimes autonòmiques i també en les generals de 1982”, que van marcar un rècord encara imbatut del 79,97%. “La participació creixerà a tots els territoris, tot i que serà especialment interessant veure què passa a Catalunya”, afegeix. Solia ser més alta en les generals que en les autonòmiques, però la tendència va canviar amb el procés.

Índexs de participació en les eleccions generals des de la reinstauració de la democràcia a Espanya. / EL PERIÓDICO

“Entorn del 70% de l’electorat decideix el seu vot abans de la campanya”, i fins i tot per a la resta “la campanya no és rellevant”, assenyala Ignacio Lago, catedràtic de Ciència Política a la Universitat Pompeu Fabra. A tot estirar, “es pot ressentir la mobilització secundària”, la que es dona entre els ciutadans i els seus amics o familiars, ja que en dies festius no es parla tant de política.

“La campanya s’intensificarà en la segona setmana i en la primera es limitarà a la presència en mitjans més que en grans actes”, creu Montabes. “Serà especial per la població desplaçada del seu domicili habitual –assenyala–. En períodes de vacances baixa el seguiment de la televisió”, el mitjà peferit dels polítics per col·locar missatges electorals.

Campanya de mantellina

Notícies relacionades

La primera setmana de campanya serà peculiar. Tant el PP com el PSOE ja han confirmat que substituiran els mítings per passejades dijous i divendres sant. Però això també serà fer campanya. “És possible que no vulguin fer escollir la gent entre l’acte social o l’acte polític, però si el polític està en l’acte social està fent campanya d’alguna manera”, indica José Manuel Trujillo, professor de Ciència Política de la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla. “Anar o no a les processons ja és fer campanya davant el seu electorat i fins i tot podria ser utilitzat com a estratègia”, assenyala. És clar que per a alguns partits és més fàcil que per a d’altres posicionar-se davant aquesta tradició.

Pont coincideix que la Setmana Santa distorsionarà la campanya, i també el treball demoscòpic, perquè els polítics provaran d’adaptar la seva presència en mitjans i en xarxes socials. Lago creu que els partits realment no tindran “gaire marge per adaptar-se” al fet que els dies festius es creuin en la campanya”. No serà la primera vegada que hi hagi polítics portants i polítiques amb mantellina. Però aquesta vegada estaran demanant directament el vot.