ENTREVISTA
Torrent: "Només avançarem si som generosos"
El president del Parlament assegura que manté amb Puigdemont una comunicació "franca i directa" però admet que "no és senzill"
Insisteix que l'expresident és el candidat i que el ple d'investidura se celebrarà quan hi hagi les garanties democràtiques i efectives
El president del Parlament insisteix que el ple se celebrarà quan es compleixin les garanties democràtiques i d’efectivitat. /
El president del Parlament, Roger Torrent, ha reclamat aquest dijous generositat per poder sortir d'aquesta situació de cul de sac en què es troba actualment la política catalana, amb la investidura ajornada sine diesine die, els partits independentistes enfrontats i una interlocutòria del Tribunal Constitucional que prohibeix l'elecció del pròxim president de la Generalitat si no és de manera presencial.
"Hem d'assumir que només avançarem si som capaços se ser el màxim de generosos possible", ha demanat Torrent en declaracions a RAC-1, on ha insistit que Carles Puigdemont "és i seguirà sent" el candidat a la investidura.
Així mateix, Torrent ha reiterat que el debat se celebrarà quan es donin "totes les garanties democràtiques i d'efectivitat, quan Puigdemont pugui assumir totes les garanties personals i aquesta investidura sigui realment efectiva". És a dir, que es pugui formar un Govern que pugui començar a treballar sense el risc de ser suspès pel Tribunal Constitucional. En aquest sentit, el president del Parlament ha instat els tres grups independentistes -Junts per Catalunya, ERC i la CUP- a buscar una fórmula que possibiliti aquest escenari.
Esperant l'informe dels lletrats
Sobre els terminis per al debat, ha remès a l'informe sol·licitat als lletrats de la Cambra que, ha afegit, estarà a punt la setmana que ve. Segons marca el reglament, el ple d'investidura s'ha de celebrar com a màxim 10 dies després de la sessió constitutiva del Parlament. Aquest dimecres 31 de gener vencia el termini. Una vegada celebrat el ple, si no s'elegeix president, comença a córrer un altre termini de dos mesos en què, si no s'investeix cap candidat, s'han de celebrar noves eleccions.
Torrent ha explicat que la decisió d'ajornar el debat va estar motivada per la carta que Puigdemont li va enviar dilluns demanant-li empara, i que va ser una decisió que va prendre ell, perquè és una prerrogativa del president del Parlament. "Jo parlo amb tothom i escolto a tothom, però aquesta decisió només em correspon a mi", ha afegit, alhora que ha afirmat que la va transmetre al seu equip poc abans de comparèixer i que va intentar comunicar-l'hi al candidat de Junts per Catalunya sense èxit.
Notícies relacionadesMalgrat les cinc vegades que va trucar a Puigdemont dimarts al matí sense que aquest li agafés el telèfon, Torrent ha assegurat que la relació institucional entre tots dos és "molt bona i fluida". "Mantenim una comunicació franca i directa", ha insistit, tot i que poc després ha admès que a causa de la situació en què es troba l'expresident "no és senzill" contactar amb ell.
El que s'ha negat a comentar és el contingut dels controvertits missatges que Puigdemont va enviar a Toni Comín i que ahir va divulgar Tele 5: "Vull evitar comentar políticament missatges de l'àmbit privat", s'ha limitat a respondre. I preguntat per si el procés s'ha acabat, com va escriure l'expresident en un dels seus missatges, Torrent ha considerat que aquesta frase s'ha repetit en nombroses ocasions però a les urnes es "repeteix l'evidència que aquest moviment i la determinació majoritària de la societat catalana no desapareixerà".
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- ¿Què han votat els teus parents en les eleccions d’Extremadura? Mapa de resultats carrer a carrer
- Sort al Baix Llobregat Un estanc de Sant Boi reparteix 7,5 milions del tercer premi de la Loteria de Nadal 2025
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 El cava es refreda a la Gran Via: repeteix per segon any un cinquè premi i reparteix 60.000 euros dècim a dècim
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 79432, primer premi, el Gordo de la Loteria de Nadal 2025
- Per un quart premi Lorena Espinosa, propietària de l’administració de Badalona que ha repartit dos milions de la Loteria de Nadal 2025: «Es queda al barri»
