El debat de candidats ahir a la nit a La Sexta va tornar a mostrar la distància sideral existent entre l’independentisme i el no independentisme. I, al mig, els comuns, molt llunyans tant de la candidatura de Carles Puigdemont com d’una eventual victòria d’Inés Arrimadas. Una Arrimadas que va intentar, sense èxit, atraure fins a les seves posicions Catalunya En Comú-Podem, oferint-li dedicar els diners del procés a polítiques socials.
La màxima tensió es va viure entre, per un costat, els candidats de Junts per Catalunya i ERC (en aquesta ocasió Carles Mundó i Josep Rull, tots dos recentment excarcerats), i, per un altre, els del PP i Ciutadans. «¿Creuen que nosaltres, que jo, que el nostre Govern ha impulsat accions violentes per imposar els nostres plantejaments?», va interrogar Rull al popular Xavier García Albiol. «Han impulsat un cop d’Estat», va respondre inamovible el candidat del PP, que gairebé es va felicitar del que havia dit la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría, sobre el fet d’haver «escapçat» l’independentisme. «Políticament», va precisar Albiol. Mentrestant, es produïa una coincidència entre el líder dels comuns, Xavier Domènech, i Mundó a l’hora de carregar contra Arrimadas per situar-la a la dreta.
TOPADA PER LA «BILATERALITAT»
El bloc independentista va actuar unit, però hi va haver alguna topada significativa. Quan el republicà Mundó va descartar de nou que, en la pròxima legislatura, s’apliqui la via unilateral i va defensar la bilateralitat, el candidat cupaire Vidal Aragonés va saltar: «Això és no complir amb el mandat de l’1-O, amb el mandat democràtic, majoritari, que és el d’implementació de la república». «És el primer element», va dir, «perquè hi hagi acords» entre forces independentistes i d’esquerres. Aragonés va llançar una sèrie de propostes socials per poder recolzar una majoria independentista, com l’expropiació de pisos buits.
Domènech es va instal·lar també en la denúncia de les retallades, la necessitat d’aplicar mesures socials, i en novetats com la sentència que obliga el Govern català a pagar el que va deixar d’abonar a diferents ajuntaments en matèria de guarderies, com va explicar EL PERIÓDICO aquesta setmana.
Mentrestant, Rull buscava portar el debat a un altre territori: «El tema és entre el Parlament elegit pel poble o el senyor [Mariano] Rajoy, aquestes no són eleccions normals». I, en aquest sentit, va retreure també al socialista Miquel Iceta l’aplicació de l’article 155.
El candidat del PSC es va haver de defensar dels atacs de l’independentisme. Va optar per desmarcar-se tant d’ERC com del bloc d’Arrimadas i Albiol. No pactarà, va afirmar reiteradament, «ni una investidura ni un Govern amb Esquerra ni amb Junts per Catalunya».
García Albiol va intentar, sense gaire èxit, carregar contra els socialistes pels seus pactes locals amb Esquerra, i també contra C’s, per haver suggerit el president del partit taronja, Albert Rivera, en alguna declaració, un pacte amb Podem.
«CANDIDATA DE LABORATORI»
Curiosament, l’únic que va fer coincidir el PP amb ERC i JxCat va ser la crítica a Arrimadas. Mundó va presumir de gestió social al Govern de l’última legislatura i va desqualificar la cap de llista de Ciutadans per ser una «candidata de laboratori que s’aprèn quatre acudits i no explica ni una proposta».
Pel que fa a eventuals pistes per a pactes, es va veure que Esquerra i Catalunya en Comú-Podem a penes van mantenir topades durant el debat televisiu. I que, com era d’esperar, republicans i postconvergents en tot moment van actuar sense retrets mutus. També va quedar clar, en paraules de l’exconseller Mundó, que ERC, si guanya, no farà president Puigdemont, com li ve reclamant en campanya JxCat, sinó el seu candidat, Oriol Junqueras.
Notícies relacionades
Bona part del debat va girar al voltant de prioritats socials com l’atur i l’educació. Aquí es va veure certa coincidència entre forces d’esquerres en mesures contra la precarietat, i unitat d’acció de C’s i PP respecte al suposat adoctrinament d’escolars. Per cert, la gran absent en gairebé dues hores de debat, la corrupció.
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Fa 2761 dies
Debats electorals Carles Puigdemont Xavier Domènech Xavier García Albiol Inés Arrimadas Eleccions Catalunya CUP Ciutadans PPC Oriol Junqueras Miquel Iceta Marta Rovira TV-3 PSC PSC Independència de Catalunya Carles Riera Junts per Catalunya Catalunya en Comú
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Víctima mortal Mor un auxiliar forestal que treballava en l’extinció de l’incendi de Paüls després de caure 20 metres
- Estiu de 2026 MediaMarkt ocuparà la gran botiga de FNAC al Triangle de plaça Catalunya
- Canvis després del congrés Lorena Roldán deixa el seu escó com a senadora i obre el ball de cadires al PP català
- Nova ordenació de jutjats Catalunya comptarà amb 109 unitats judicials noves, de les quals 34 són prioritàries
- En un informe El jutge rastreja el finançament del PSOE i requereix informació sobre les donacions d’Ábalos