L'ANC preveu una altra Diada espectacular
Els inscrits a la manifestació de l'Assemblea i Òmnium són més de 50.000, el 40% més que el 2016
L'entitat sobiranista diu estar preparada per a mobilitzacions intensives si l'Estat bloqueja l'1-O

/
A un mes de la celebració de la Diada del 2017, l'ANC, Òmnium i l'Associació de Municipis per la Independència (AMI) ja superen els 50.000 inscrits en la manifestació que traçarà una creu a Barcelona entre el passeig de Gràcia i el carrer d'Aragó. Això és, segons dades de l'organització, un 40% més que l'any passat.
Enric Blanes, membre del secretariat de l'ANC i responsable de comunicació, és optimista respecte al nivell d'activisme a poques setmanes de l'1-O. La distribució de la samarreta 'oficial' d'aquesta Diada entre les organitzacions territorials de l'entitat també és més intensa que l'any passat.
Segons Blanes, la proximitat de la Diada amb el referèndum genera un efecte mobilitzador. "Les assemblees territorials estan molt més actives, ja ho vam veure durant els actes de 'garanties.cat' amb què s'informava sobre l'1-O, on vam veure que la gent està molt entusiasmada", explica.
¿Vaga?
Segons l'ANC, aquest activisme està a punt davant l'eventualitat que l'Estat impedeixi el referèndum. "Si alguna cosa sabem fer és mobilitzar-nos, ho hem demostrat durant aquests anys; ens comuniquem i actuem de forma ràpida, com un formiguer", detalla Blanes, que descriu l'estat d'ànim sobiranista: "El moviment surt de la gent, i la gent no es deixarà perdre els seus drets; poden enredar amb la Constitució però no ens trauran el dret a votar", sosté.
Preguntat sobre si es podria plantejar una vaga, Blanes no ho descarta. "Podria ser, ha de ser en tot cas una resposta concertada pels diferents sectors socials, i en aquest sentit els sindicats estan pel dret a decidir i no crec que siguin indiferents davant els moviments de l'Estat", argumenta. També hi ha la possibilitat d'una acampada permanent davant el Parlament si la presidenta o la Mesa de la Cambra són inhabilitats.
Els precedents
Notícies relacionadesEl 2013, l'anomenada Via catalana ja comptava amb més de 300.000 inscrits en aquestes dates. I el cert és que la via va ser un èxit de participació. Un any més tard, a mitjans d'agost, Muriel Casals en nom d'Òmnium i Carme Forcadell, líder de l'ANC, admetien dificultats per omplir la ‘V’ de la Diada següent. El 2015, també a mitjans d'agost (el dia 18), els organitzadors de la Via Lliure per la Meridiana de Barcelona demanaven també més inscrits perquè el ritme de suports era fins llavors “insuficient”. Hi havia 170.000 inscrits a mitjans d'agost. El 60% dels trams en què es va dividir el recorregut seguien sense estar complets. Però quan va arribar la Diada, l'independentisme també va aconseguir imatges de mobilització massiva, amb més de 450.000 inscripcions, que van superar la xifra de l'any anterior.
Finalment, l'any passat la Diada es va descentralitzar amb cinc escenaris (Barcelona, Berga, Lleida, Salt i Tarragona), amb el lema 'A punt'. El recompte d'inscripcions es va iniciar amb més retard que en anys anteriors i el 21 d'agost hi havia poc menys de 100.000 inscrits per a les cinc manifestacions. Al final van ser 342.000 els inscrits en total, un 25% menys que el 2015.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Tall de llum Una avaria deixa 1.200 abonats sense electricitat durant tota la nit a Barcelona
- Dos morts en un incendi agrícola a la Segarra
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Sèries 'Desaparegut', el fenomen que ha arribat al número 1 de Netflix: "Mai m’hauria imaginat que l’èuscar m’obriria camí com a actor"
- La UE debatrà de nou l’oficialitat del català el 18 de juliol
- Joan Carles I es reivindica amb unes memòries després de cinc anys d’‘autoexili’
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Els convocants afirmen que tres de cada quatre jutges i fiscals secunden l’aturada