El Consell d'Estat veu fonaments per recórrer el reglament del Parlament
El Govern està obligat a sol·licitar aquest informe abans de presentar el recurs

Seu del Consell d’Estat a Madrid. /
Mariano Rajoy ja ha fet tot els passos previs obligatoris per poder recórrer la reforma del Reglament del Parlament que permetria l'aprovació exprés de la llei del referèndum i de transitorietat jurídica. Fonts del Consell d'Estat han informat que aquest òrgan consultiu ha debatut a primera hora d'aquest dijous la reforma, com li va demanar el Govern central, i veu fonaments jurídics per recórrer-la davant el Tribunal Constitucional. Així, doncs, el més probable, segons fonts de la Moncloa, és que el Consell de Ministres de demà divendres decideixi presentar el recurs.
La secció vuitena del Consell d'Estat, que s'encarrega d'estudiar les qüestions procedents de Presidència, Administracions Territorials, Exteriors i autonomia local, ha estudiat el nou Reglament i ha redactat un dictamen. Després l'ha elevat a la Comissió Permanent del Consell (en què hi ha el president, els consellers permanents i el secretari general), que ha avalat per unanimitat el text.
Concretament aquesta institució considera que la modificació en les normes vulneren el dret de participació política en condicions d'igualtat que està reconegut en l'article 23.2 de la Constitució, segons informa l'Agència Efe. Després d'una llarga sèrie de consideracions, el dictamen enviat a la Moncloa assenyala: "Existeixen fonaments jurídics per interposar recurs d'inconstitucionalitat contra la reforma de l'apartat 2 de l'article 135 del Reglament del Parlament de Catalunya aprovada en sessió del Ple d'aquesta Cambra celebrada el 26 de juliol del 2017, per vulnerar el dret de participació política en condicions d'igualtat reconegut en l'article 23.2 de la Constitució."
En lectura única
El Parlament va aprovar dimecres amb els vots a favor de Junts pel Sí (JxSí) i la CUP la reforma del Reglament de la Cambra. Els canvis permeten que el grup parlamentari promotor d'una proposició de llei pugui demanar que sigui tramitada pel procediment de lectura única, amb la qual cosa només caldria un únic debat en sessió plenària si així ho acordés el ple.
El Govern central va justificar la seva petició al Consell d'Estat perquè la reforma permetria aprovar les lleis d'un referèndum il·legal i va destacar la gravetat que suposa que els independentistes pretenguin fer-ho sense cap tipus de debat i sense la possibilitat de presentar-hi esmenes.
Referèndum a Catalunya Consell de Ministres Junts pel sí Parlament CUP Catalunya Govern Tribunal Constitucional Mariano Rajoy Independència de Catalunya Consell d'Estat
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- La Seguretat Social adverteix: si guanyes 300 euros al mes hauràs de donar-te d’alta com a autònom
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Dotze d’octubre Una recepció sense Sánchez ni Ayuso
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026