Anar al contingut

Cospedal assumeix la responsabilitat de Defensa en l'accident del Iak-42

La ministra reconeix davant els familiars de les víctimes que l'avió no hauria d'haver sortit mai

El ministeri investigarà la tragèdia i assumirà el criteri de l'informe que responsabilitza Trillo

Iolanda Mármol

Cospedal assumeix la responsabilitat de Defensa en l'accident del Iak-42

AGUSTIN CATALAN

El ministeri de Defensa assumeix que el Iak-42 no s'hauria d'haver enlairat mai, i canvia el criteri mantingut durant 14 anys en què s'han blindat les responsabilitats per la tragèdia. Ara, per primera vegada, accepta que hi va haver irregularitats en la contractació del vol, promourà una investigació i una resolució que assumirà el que va aprovar el Consell d'Estat en l'informe que assenyala Federico Trillo, exministre del ram i actual ambaixador al Regne Unit.

És el compromís que ha traslladat la ministra, María Dolores de Cospedal, a les famílies de les víctimes, en la reunió que ha mantingut amb elles. L'associació d'afectats ha informat al final de la reunió que Cospedal els ha anunciat la seva determinació de posar tot el que estigui de la seva part per saber fins a l'últim detall del que va passar. El canvi és determinant perquè fins ara Defensa havia defensat l'exemplaritat de la seva actuació. 

“La ministra ha dit que el Iak-42 va ser un vol il·legal i que no hauria d'haver volat”, ha assenyalat la portaveu dels afectats, Curra Ripollés, que ha mostrat la seva gratitud a Cospedal pel to i el fons de tot el que els ha traslladat.

“El ministeri de Defensa assumeix que es podria haver evitat. Per a les famílies és or moral i per a Espanya és reparació”, ha explicat, visiblement emocionat, el president de l'associació, Miguel Sencianes. 

“S'ha assumit que no s'hauria d'haver enlairat mai. I això vol dir que la irresponsabilitat d'algú va fer que es matessin. Ells van donar la vida per Espanya i ara és el torn que Espanya els respongui amb veritat, dignitat i justícia”, ha explicat Ripollés. 

Defensa ha emès un comunicat en què es compromet a assumir a partir d'ara el criteri del Consell d'Estat i recorda que el document estableix la “responsabilitat patrimonial de l'Estat en l'accident” però que això no està associat a “actuacions subjectives generadores de qualsevol tipus de culpa”.

Els familiars han demanat a Cospedal que localitzi els contractes dels 43 vols anteriors al sinistrat, sobre els quals ja hi va haver queixes pel seu deficient estat i també li han sol·licitat que investigui per què es van contractar assegurances encara que finalment no figurava cap asseguradora.