L'Hospitalet acull un cicle sobre l'Espanya federal
Pérez Royo, Sartorius, Caamaño i Arbós proposen sortides alternatives al desafiament català
La iniciativa ret homenatge al jurista Francisco Rubio Llorente, expresident del Consell d'Estat
El mes d'octubre serà decisiu en el complicat tauler de la política espanyola. Mentre a Madrid es viu el compte enrere de l'inici o el fracàs de la nova legislatura, a L'Hospitalet s'hi deixaran sentir quatre veus convidades a proposar una Espanya diferent per a una Catalunya a punt del col·lapse institucional. L'entitat Espai de Debat, en col·laboració amb EL PERIÓDICO de Catalunya, convoca el cicle 'La pell de brau' entre el 17 d'octubre i el 14 de novembre a l'auditori Barnadas de L'Hospitalet. Els ponents seran el catedràtic Xavier Arbós que presentarà l'estat actual de les relacions entre Catalunya i Espanya des del punt de vista constitucional; Nicolás Sartorius, vicepresident de la fundació Alternatives; Javier Pérez Royo, catedràtic de Dret Constitucional de la Universitat de Sevilla i Francisco Caamaño, persona clau en les negociacions de l'últim Estatut de Catalunya. El cicle es tancarà amb un homenatge al jurista Francisco Rubio Llorente, que va ser president del Consell d'Estat i vicepresident del Tribunal Constitucional.
Els organitzadors presenten aquesta iniciativa com una oportunitat per presentar a Catalunya a un conjunt de personalitats que, com Rubio Llorente, tracten d'oferir una sortida "justa i raonable" a les demandas clàssiques de Catalunya: respecte a la seva personalitat nacional i a la seva llengua, tracte fiscal i d'inversions equitatiu i participació en un projecte polític comú però no uniformista. No es tracta, segons la convocatòria, de tornar a repetir les "tertúlies de sempre" sinó que la urgència del moment exigeixen anar més enllà amb propostes que siguin operatives en la propera legislatura espanyola per forjar un pacte entre el futur Govern i una majoria de l'actual Parlament de Catalunya. El contingut d'aquest acord hauria d'abordar aspectes com el reconeixement de Catalunya com una realitat nacional, un acord fiscal bilateral, la inversió al corredor mediterrani, el caràcter plurilingüe de l'Estat i la presència de Catalunya als órgans de la UE, entre d'altres.
Espai de Debat és una entitat radicada a L'Hospitalet que té per objectiu fomentar el debat i la formació en l'àmbit metropolità. En aquesta ocasió ha inspirat l'organització d'aquest cicle en l'obra del poeta Salvador Espriu amb la referència al seu poema 'La pell de brau' en la que el gran intel·lectual de finals del segle XX designava Espanya com 'Sepharad', en referència al gresol de cultures que la van configurar en el moment de la seva consolidació com un Estat unitari. Els promotors d'aquesta iniciativa són Amadeu Juan, conegut activista cívic i cultural de L'Hospitalet que va treballar en els primers equips de govern municipal, i Jordi Font, referent durant anys dels socialistes catalans en l'àmbit de la cultura.
- Pressió estètica Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- Tempesta judicial i política El gran aconseguidor de la trama no tenia límits
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tempestes d’estiu Protecció Civil activa l’alerta per pluges intenses al Pirineu, Terres de l’Ebre, Lleida i la Catalunya central
- Visita a Catalunya El Rei carrega contra les «identitats excloents» i els «extremismes» des de Montserrat
- PAGARIA 2 MILIONS AL COPENHAGEN El Barça ultima el fitxatge del jove extrem suec Roony Bardghji, que aniria al filial
- Entrevista Javier Albares, metge: «L’ús excessiu de pantalles pot provocar símptomes que portin diagnòstics equivocats de TDAH»
- Patrimoni artístic El MNAC comunica al jutjat d'Osca "incapacitat tècnica" per traslladar les pintures
- Cimera de l’OTAN Rutte corregeix Sánchez i afirma que Espanya haurà de gastar el 3,5% del PIB per complir els requeriments militars
- CAS CERDÁN-ÁBALOS El Suprem sosté que la UCO ha certificat "els sòlids indicis de criminalitat" en l'actuació d'Ábalos i Koldo