El PP presentarà divendres una iniciativa per evitar eleccions per Nadal
Els conservadors proposen retallar la campanya i que els electors a l'exterior no hagin de repetir els tràmits per sol·licitar el vot
La modificació de la Loreg es debatrà al Congrés l'11-O i al Senat el 25-O
Davant la impossibilitat de descartar unes terceres eleccions, que coincidirien amb el dia de Nadal, Nadalel PP ha decidit finalment prendre cartes en l'assumpte. Aquest divendres registrarà al Congrés una iniciativa per retallar el període electoral, de 54 dies a 47, cosa que permetria anar a votar el 18 de desembre en lloc del 25. Els conservadors assumeixen la 'paternitat' de la reforma 'in extremis', després de constatar que el PSOE no estava disposat a carregar l'erosió de promoure aquesta modificació, que implica admetre que els tercers comicis són gairebé inevitables, i després que el PDC boicotegés l'intent dels populars de buscar refugi en una proposta d'UPN.
El PP cedeix i aquest divendres, finalment, presentarà una reforma de la llei orgànica del règim electoral general (Loreg) que arribarà al ple del Congrés per a un tràmit d'urgència el 18 d'octubre i es votarà el 20 per ser enviada al Senat. La Cambra alta la podria votar el 25, i com que no és previsible que hi hagi esmenes, podria estar publicada al BOE el 28, dos dies abans que es dissolguin les Corts, el 30-O, si no hi ha president en aquell moment.
EVITA LA REPETICIÓ DE TRÀMITS
Fonts parlamentàries del PP han confirmat que el text preveu retallar la campanya una setmana i donar per vàlides la majoria de dades del 26-J. Els electors que van sol·licitar el vot des de l'exterior no hauran de repetir el tràmit burocràtic que tantes queixes provoca i que el PSOE, Podem i C's volen modificar. La reforma no entra en el fons de la qüestió i no elimina el vot pregat, com demana l'oposició, sinó que es limita al fet que els electors a l'estranger no hagin de duplicar els tràmits que ja van fer al juny.
També es donaran per vàlides les coalicions i les agrupacions registrades a la Junta Electoral en els últims comicis, excepte que els partits indiquin algun canvi. El vot per correu s'avançarà perquè hi segueixi havent el mateix nombre de dies disponibles per sol·licitar-lo.
El portaveu del PP al Congrés, Rafael Hernando, va assegurar aquest dimarts que la modificació estarà aprovada a temps i que aconseguirà reduir els costos que implica per a la ciutadania la celebració d'unes altres eleccions.
La coincidència de les terceres eleccions amb el dia de Nadal té el seu origen en la data que va triar Mariano Rajoy per celebrar el ple d'investidura, en què es va presentar com a candidat. En un últim esforç per pressionar Pedro Sánchez, el president del PP va col·locar aquell debat el 30 d'agost, i això implicava, 'de facto', posar en marxa un compte enrere que acaba el 25-D, llevat que abans del 30 d'octubre els partits aconsegueixin consensuar un president.
- LA CRISI BLANCA Xabi Alonso, a punt de ser acomiadat
- Mor una dona al caure amb els seus dos fills des d’un desè pis
- Excursió familiar Les activitats medievals envaeixen la capital d’Osona
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- CORRUPCIÓ AL PP La Fiscalia demana l'arxiu de les actuacions contra Gallardón per la compra d'Inassa en el 'cas Lezo'
- Alerta veterinària Catalunya declara l’emergència per pesta porcina per agilitzar les ajudes al sector
- Illa compareixerà al Parlament la setmana vinent
- Alerta veterinària Les granges perden en una setmana fins a 30 euros per porc a causa del virus
- Un jutjat de Cerdanyola investiga el brot com a possible delicte ecològic
- Sector de l’automòbil Anfac estima 120.000 milions pel Pla Espanya Auto 2030
