La investidura tensa la negociació per controlar el Congrés
El PP no està disposat que Patxi López presideixi la Cambra i recorda que ja va cedir al gener
Socialistes i populars busquen que PDC tingui grup propi encara que no compleix els requisits
undefined33341854 madrid 29 03 2016 antonio hernando psoe y rafael hernan160714163229 /
La pressió en les negociacions per la investidura es trasllada al Congrés, on els partits tenen fins dimarts per arribar a un pacte sobre el control de la Cambra. Les converses “discretes” estan de moment molt lluny d'arribar a un acord pel repartiment de càrrecs. El PP assegura que està disposat a deixar enrere la “magnanimitat” amb què, presumeix, va actuar al gener, quan va permetre que el president del Congrés -i per tant de la Mesa, que és l'òrgan que el regula- fos el socialista Patxi López. Els conservadors diuen que ara tenen la ferma voluntat que aquest càrrec l'ocupi un popular, i consideren noms com José Manuel García-Margallo o María Dolores de Cospedal. Altres partits entenen que aquesta “duresa” només indica la pressió de Mariano Rajoy al PSOE perquè s'abstingui en la investidura.
Els socialistes i Podem intenten que la Mesa no estigui dominada pel PP. Els 9 càrrecs es reparteixen en proporció al 26-J: 4 el PP, 2 el PSOE, 2 més Podem, i el president, que és el candidat més votat. Ciutadans queda fora d'aquest repartiment. No obstant, després del 20-D, un pacte entre socialistes i C’s -al qual després es va unir el PP- va concedir als d'Albert Rivera 2 membres a la Mesa. Ara, en reclamen una altra vegada 2, encara que tinguin 8 diputats menys que al desembre. El PSOE està disposat a cedir-los-en un. Podem no vol donar pistes. Per a ells és clau que la Mesa no estigui dominada pels conservadors en una legislatura en què el Congrés tindrà gairebé tant pes com l'Executiu.
A tot això s'hi afegeix un altre element de tensió. El Partit Demòcrata Català no compta amb els requisits per tenir grup propi, i encara que el PSOE i el PP estan disposats a pactar una fórmula perquè el puguin obtenir, la qüestió és feridora per a Podem. Els morats reclamen aquesta mateixa autonomia per als seus socis territorials però, fins ara, el Congrés s'hi nega, al fer una lectura restrictiva del reglament.
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- Receptes rodones La recepta definitiva per fer les millors mandonguilles casolanes
- Renovació en potència La universitat envelleix: més de la meitat de professors es jubilaran en els pròxims 20 anys
- CAS SEPI El jutge deixa lliure Leire Díez, l’expresident de la SEPI i el ‘soci’ de Cerdán al no demanar la fiscal el seu ingrés a la presó
- Eleccions a Extremadura Feijóo augura que Extremadura iniciarà «el canvi» per acabar amb la «degradació» de Sánchez
- Obituari Mor l’exdirectiu del Barça Gabriel Masfurroll
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
