ENTREVISTA A LA DIPUTADA CUPAIRE

Anna Gabriel: "A les dones de la CUP ens insulten per la nostra ideologia"

Emmarca les seves declaracions sobre la maternitat col·lectiva en la defensa del feminisme

Assenyala que a un home no li preguntarien si és veritat que no vol tenir fills

ccuellar32489061 barcelona 21 01 2016 entrevista a anna gabriel de 160513110149

ccuellar32489061 barcelona 21 01 2016 entrevista a anna gabriel de 160513110149

4
Es llegeix en minuts
Neus Tomàs
Neus Tomàs

Periodista

ver +

La diputada de la CUP Anna Gabriel diu que no menteix i que quan se li formula una pregunta respon el que pensa. Això és el que va fer quan en una entrevista que s'emetrà aquest dissabte a Catalunya Ràdio se li va preguntar sobre si era cert que mai havia volgut tenir fills. Ella va contestar, mentre passejava pel seu Sallent natal, que només s'ho hauria plantejat si la maternitat es formulés des d'una perspectiva que defineix com a col·lectiva. La seva reflexió, plasmada en un fragment de l'entrevista penjat a la xarxa, es va convertir en viral.

A base de clics les mencions a aquesta parlamentària es van multiplicar fins a ser motiu d'una enquesta a 13TV o donar lloc al següent titular del digital 'Libertad Digital': ‘La “puta i mal follada” de la CUP diu que els fills s'han de criar en tribus’.

Gabriel no es penedeix del que va dir a la ràdio i li encantaria que s'obrís un debat seriós sobre les diferents fórmules de criança dels fills sense que aquest es barregi amb els “àmbits morals”. Però dubta que acabi sent així després de veure com s'ha “simplificat” la seva resposta. Cita com a exemple els tuits que circulen amb fotos de tribus de tot el món per referir-se a ella, els que afirmen que pretén carregar-se les famílies o els que dediquen els 140 caràcters a dir que Gabriel l'únic que busca és tenir relacions amb molts homes.

“No ens hem inventat res. En altres països, en altres cultures, no existeix una única institució familiar. Està bé que la tradició es pugui sotmetre a debat. Plantejar-se quines són les seves oportunitats i els seus límits, les seves funcions i les seves disfuncions”, explica la diputada en conversa amb aquest diari. 

És feminista i sovint defineix les dones de la CUP com “les nétes de les bruixes que mai van poder cremar”. Ho va fer quan diverses polítiques d'aquesta formació van comparèixer per denunciar els atacs masclistes de què havien sigut víctimes. Insults, recorda, que no s'han aturat. Els atribueix a la concepció patriarcal imperant encara en la societat i per això defensa que també quan es tracta de debatre sobre el concepte de família el que ella pretén és superar “la dicotomia entre l'espai públic i el privat”. En aquest últim situa des de la criança dels fills fins a la sexualitat o la menstruació.

“L'obligació de les feministes és portar a l'esfera pública el que pretenen que es quedi en l'àmbit privat”, assenyala.                                                         

"No ens hem inventat res.  "No ens hem inventat res. En altres països, altres cultures, no existeix una única institució familiar"

Es rebel·la davant un patriarcat que també pretén “segregar” qüestions personals com pot ser la decisió de no tenir fills: “L'àmbit dels sentiments ha de poder formar part de la política i que quan t'interpel·len per un tema personal no et faci vergonya respondre”.

La solució passa, segons aquesta diputada, per un canvi del sistema: “A les dones de la CUP ens insulten per la nostra ideologia. Ens diuen lletges o mal follades perquè qüestionem privilegis i altres no ho fan. La CUP molesta el sistema”.

-¿La polèmica creada la reafirma en el que pensa?

-No es tracta d'això. Més aviat constato amb tristesa el nivell de determinades anàlisis.

Cita com a exemple la del ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, que també ha intervingut en la polèmica mofant-se de la referència que la diputada va fer al concepte de tribu i preguntant-se si Gabriel es referia als apalatxes, els chiricaues o els comanxes.                                                    

"No es tracta de reafirmar-me  "No es tracta de reafirmar-me en el que penso. Més aviat constato amb tristesa el nivell de determinades anàlisis"

                                     

Notícies relacionades

Tot i que també ha rebut mostres de suport, entre les quals destaca la de Rita Maestre, la portaveu de l'Ajuntament de Madrid, condemnada per quedar-se en sostenidors a la capella de la Complutense durant una protesta feminista.                                                                                                                     

La diputada cupaire conclou amb una reflexió: “A un home no se li pregunta si és cert que no ha volgut tenir fills. Això se'ns pregunta a les dones. I en el cas que hagués existit la pregunta i la resposta, no hauria generat aquesta polèmica”.