Garzón rebutja el pacte d'Estat de Rajoy contra la independència

El candidat d'IU a la Moncloa no aclareix si recolzaria un recurs davant el Tribunal Constitucional

Rajoy i Garzón en cordial desacord. / DAVID CASTRO / Vídeo: ATLAS

2
Es llegeix en minuts
IOLANDA MÁRMOL / MADRID

Pocs dubtes ha aclarit Alberto Garzón, després de trobar-se amb el president del Govern a la Moncloa. El candidat d'IU ha descartat el pacte d'Estat que li ha proposat Mariano Rajoy per resoldre el conflicte sobiranista perquè considera que és excloent, que pretén "enfrontar Catalunya amb Espanya", i que l'única sortida passa per seure a negociar amb totes les forces polítiques, incloent-hi les que advoquen per la desconnexió d'Espanya. Garzón ha subratllat aquesta diferència, però no ha especificat si estaria disposat a recolzar una impugnació davant el Tribunal Constitucional si el Parlament aprova una declaració unilateral d'independència (DUI). 

Després de la trobada amb el president del Govern, Garzón ha respost amb una certa ambigüitat a les qüestions sobre quina és la posició d'IU davant la DUI.  Si bé ha assenyalat que "el recurs als tribunals del PP no és la solució" i que "la independència no s'aconsegueix entregant una instància davant el Parlament" també ha admès que hi ha "mecanismes democràtics que ja existeixen que permeten afrontar qualsevol succés".

El candidat d'IU ha proposat a Mariano Rajoy una taula de diàleg on negociarien totes les forces polítiques, incloses la CUPERC i CDC. "S'ha de dialogar amb tothom, i també amb els que volen incomplir la llei", ha assenyalat. En aquest procés de converses, defensa Garzón, s'hauria de pactar una consulta a Catalunya "que no estigui només circumscrita al model territorial" i un procés constituent a tot l'Estat. No ha detallat quines altres preguntes s'inclourien en el referèndum català ja que el contingut es pactaria en aquesta taula de negociacions amb tots els partits. Preguntat per l'agenda i la possibilitat d'una declaració unilateral des del Parlament els pròxims dies, el candidat d'IU ha assegurat que hi ha  "prou temps per negociar una solució des de la política".

Encara que Garzón ha explicat que la reunió ha sigut "cordial" ha admès que en l'únic que s'ha posat d'acord amb Rajoy és "que avui està plovent i ha retret al president del Govern la seva actitud "frontista" a l'excloure els partits independentistes de les converses i d'arrossegar Espanya a un "carreró sense sortida".

Notícies relacionades

La ronda de diàleg va començar dimecres passat, quan Rajoy va rebre el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, i va prosseguir divendres amb les reunions amb el president de Ciutadans, Albert Rivera, i el líder de Podem, Pablo Iglesias. Les converses finalitzaran, en principi, aquest dimarts, quan rebi els líders d'Unió, Josep Antoni Duran Lleida, i UPD, Andrés Herzog.

El cap de l'Executiu fa una altra ronda de contactes paral·lels amb els nous presidents autonòmics amb qui encara no s'havia reunit després de les eleccions de maig. Aquest dilluns es troba a la Moncloa amb la presidenta de la Comunitat de Madrid, Cristina Cifuentes; el valencià, Ximo Puig; i el càntabre, Miguel Ángel Revilla.