MEMÒRIA HISTÒRICA

El passat posa traves

La jutge argentina que investiga els crims del franquisme viatja a Espanya i topa amb les primeres dificultats per prendre declaracions

2
Es llegeix en minuts
AITOR UBARRETXENA
SANT SEBASTIÀ

La jutge argentina María Servini de Cubría, que instrueix la causa 4591/10 sobre crims comesos pel règim franquista, no ha necessitat ni un dia a Espanya per conèixer de primera mà les dificultats que s'alcen davant de tot aquell que es proposa portar a terme una investigació com la que ella dirigeix des d'un jutjat de Buenos Aires. Ahir tenia intenció de prendre declaració al bilbaí Félix Padin, un milicià de 97 anys que es troba internat en una residència de gent gran a Miranda de Ebro (Burgos) i que encara recorda els seus patiments de joventut, quan va estar tancat en diversos camps de concentració. Però l'interrogatori no es va poder fer, al no haver arribat als jutjats l'exhort necessari per fer-ho.

La magistrada ha viatjat a Espanya amb l'objectiu d'entrevistar-se amb algunes de les víctimes personades en la causa que, per la seva edat o el seu estat de salut, no han pogut desplaçar-se a l'Argentina per prestar declaració ni traslladar-se a un consolat per declarar per videoconferència. Després del fiasco d'ahir, Servini té previst prendre avui declaració a Gernika als germans Julen i Luisa Kalzada, el pare dels quals va ser afusellat, juntament amb set persones més, a Busturia (Biscaia) el 1937. A més a més, Julen, que és capellà, va estar pres a Zamora, i va ser jutjat en el procés de Burgos.

Un «pas de gegant»

La Coordinadora Estatal de Suport a la Querella Argentina contra crims del franquisme (Ceaqua), que aglutina més d'un centenar d'associacions de tot Espanya, va declarar que la visita de la jutge representa «un pas de gegant» en la causa i va demanar al Govern espanyol que «simplement deixi actuar amb llibertat» la magistrada.

Notícies relacionades

Després de dos dies al País Basc, la titular del Jutjat Nacional Criminal i Correccional Federal núm. 1 de Buenos Aires es desplaçarà a Andalusia i finalitzarà la seva estada a Espanya el 30 de maig a Madrid. A més d'entrevistar-se amb víctimes, pretén recollir proves i documentació sobre els delictes denunciats i reunir-se amb representants d'algunes institucions.

Entre altres, té programades trobades amb la presidenta de l'Associació de la Memòria Històrica de Marchena, Antonia Parra, nascuda dos mesos després de l'assassinat del seu pare, Antonio Parra Ortega; amb Francisco Marín, de 91 anys, a qui li van assassinar el seu pare, Manuel Marín, el mes de setembre del 1936 a les tàpies del cementiri de Sevilla, i també té cita amb Faustina Romeral Cervantes, de 90 anys, que va estar entre el 1947 i el 1953 a la presó després de perdre el seu pare, un alcalde socialista afusellat el 1939.