Els exemples europeus
El 'pla Monti' o com eliminar províncies per gastar menys
Un esperit retallador recorre Europa. A l'ombra de la pitjor crisi econòmica dels últims 80 anys, ja són nombrosos els estats que han emprès reformes de fons després d'anys de bonança en què els seus sectors públics han anat creixent fins a devorar la mateixa economia dels països. Aquí s'exposen tres maneres d'afrontar aquest aprimament imprescindible.
El 7 d'agost de l'any passat a la matinada -és a dir, amb nocturnitat i agosticitat-, el Parlament italià va aprovar el pla del llavors primer ministre, Mario Monti, de revisió de la despesa pública. O com es coneix a Itàlia (com que són italians fan servir termes en anglès i no en italià, com aquí), la Spending Review. L'objectiu era evitar la pujada de l'IVA, del 21% al 23%, prevista per a l'octubre passat, almenys fins a aquest estiu. Amb aquest objectiu, el Govern es va imposar un estalvi de 4.000 milions d'euros fins al 31 de desembre. L'ajust fins al 2014 serà de 26.000 milions.
El més destacable del pla Monti és sens dubte la reducció de les províncies. Itàlia, amb una extensió un terç inferior a la d'Espanya, en tenia 86. Ara en té 51. Entre elles, la creació de 10 ciutats metropolitanes. És a dir, es va substituir, per exemple, la província de Roma per un govern metropolità que començarà a funcionar el gener que ve.
Notícies relacionadesMonti, a més, va reduir el 20% dels càrrecs de directius a l'administració pública i el 10% de la resta de categories. I va retallar la despesa en defensa i en cotxes oficials i en aquells que costegen les administracions. No és intranscendent o populista. A Itàlia n'hi havia 80.000.
La mesura també redueix la despesa farmacèutica i obliga les regions a reduir els llits dels hospitals en una proporció de 4 a 3,7 per 1.000 habitants.
- Figura icònica Van Morrison torna a Barcelona després de nou anys d’absència
- Previsió de risc El Govern aixeca les restriccions de mobilitat perquè el temporal de vent «va a la baixa»
- Demografia El 50% de la població mil·lennista a Catalunya ha nascut a l’estranger
- THE CONVERSATION La nostra salut depén del barri on vivim
- Extrems climàtics Catalunya ha viscut en tot just un mes i mig 10 borrasques amb nevades, pluges torrencials, inundacions i vents huracanats
