Catalunya i la independència: ¿què significa fer una estimació de vot?
L'enquesta que El Periódico va publicar ahir sobre laindependència va crear ungran debat a la xarxa per la projecció de vot realitzada a partir de la declaració d'intencions de les persones entrevistades. Possiblement és de les primeres vegades que es fa unaestimació de votsobre un hipotètic referèndum sobre la independència. Donat l'allau d'interpretacions i comentaris que s'han fet sobre aquest tema, ens sembla oportú fer algun aclariment sobre les estimacions.
És habitual a la nostra feina alGESOPhaver de projectar les dades que obtenim dels entrevistats a situacions concretes. Les estimacions electorals en són un clar exemple: una cosa és la intenció directa de vot i l'altra és els resultats que es projecten. A Catalunya en tenim un munt d'exemples: un partit per davant en intenció directa i un altre quan es fa l'estimació, un partit que surt el cinquè en intenció directa però és el tercer al Parlament, el vot sobrevalorat del partit que es considera guanyador, etc. En molts pocs casos hi ha hagut coincidència entre les dades d'intenció directa i els resultats reals finals.
La projecció es construeix a partir de les diferents variables rellevants sobre la qüestió que estem treballant i així ho hem fet també en aquest cas. El sentiment de pertinença, les expectatives sobre laindependència i les simpaties partidàries són les variables que han participat en l'estimació del resultat. De totes maneres, com ja apuntàvem ahir, el que ens falta per fer-ne estimacions realment acurades és que la hipòtesi (el referèndum) sigui realitat.
Notícies relacionadesVolem destacar que la iniciativa de preguntar sobre la independència va ser dels nostres seguidors. De fet, realitzar l'estimació va ser el suggeriment d'alguns d'ells. En qualsevol cas, posem a la vostra disposicióel document complet de l'enquesta, que ens sembla que ajudarà a fer una lectura més ponderada de les dades
.
- Estat dels embassaments Cinc dies de pluges torrencials disparen les reserves dels pantans catalans del 70% al 82%
- Tragèdia al mar La família dels valencians morts en el naufragi d’Indonèsia: «No tornarem a Espanya sense tots quatre, tots junts»
- Temporal de pluja L’alerta roja per pluges reviu els fantasmes de la dana a la zona zero de València
- Anàlisi d’audiència El duel entre ‘El hormiguero’ i ‘La revuelta’ el 2025: un guanyador i l’‘efecte Rosalía’
- Informe de l’ONU L’època més violenta de la història recent s’endureix amb dones i nenes a tot el món
