INCIDENT A L'OCEÀ ÍNDIC

La seguretat privada d'un tonyinaire basc frustra a trets un altre segrest

Els vigilants de l''Artza' van disparar «tres o quatre vegades a la proa» de 3 esquifs

Un pesquer francès va repel·lir poc després un nou atac de pirates somalis

El pesquer espanyol ’Alakrana’, segrestat fa gairebé un mes per pirates somalis en aigües de l’Índic.

El pesquer espanyol ’Alakrana’, segrestat fa gairebé un mes per pirates somalis en aigües de l’Índic. / ARXIU / EFE

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
BARCELONA

La situació dels pesquers que treballen a l’oceà Índic, lluny de millorar, sembla que es complica per moments. Ahir, els vigilants de seguretat privada que viatgen a bord del tonyinaire bascArtzavan repel·lir a trets un intent de segrest portat a terme per tres embarcacions pirates, segons va explicar José Ángel Angulo, director gerent de l’Associació Nacional d’Armadors de Vaixells Tonyinaires Congeladors (ANABAC), a la qual pertany l’empresa Atunsa, propietària de la nau. Aquest és el segon atac que registra la flota espanyola que treballa a la zona en menys de 24 hores, després del que va patir divendres el vaixell de suportIria Flavia, que va aconseguir fugir i refugiar-se a l’arxipèlag de Chagos.

L’Artzaen un tonyinaire amb base al port biscaí de Bermeo que navega sota pavelló de les illes Seychelles, cosa que li permet –gràcies a un acord amb el Govern illenc– enrolar vigilants privats armats per protegir-se dels bucaners. Altres vaixells van optar per aquest tipus de seguretat arran del segrest, el 2 d’octubre, de l’Alakrana: l’Intertuna I,l’Intertuna IIi l’Intertuna III,de l’empresa Albacora; elTxori Aundi,de la companyia Pevaeche, propietària delPlaya de Bakio, retingut l’abril de 2008, i els vaixellsErroxape, DemikuiXixili,d’Echevaster, també propietària de l’Alakrana.

A 250 MILLES DE LA COSTA SOMALI / A les 8.15 hores d’ahir, l’Artza,que compta amb una trentena de tripulants, era en aigües internacionals, a 250 milles de les costes de Somàlia, quan els seus ocupants es van adonar de la presència de «tres esquifs» pirates que es dirigien cap a ells a tota velocitat, segons va explicar el capità, Jon Poncela. Els vigilants de seguretat privada van realitzar llavors «tres o quatre trets d’advertència a la proa»; després d’això els corsaris van fer mitja volta i van renunciar a les seves intencions.

Després d’aquests trets, que es van fer «des de molt lluny», no hi va haver cap altercat més. No obstant, dues hores després es va produir a la mateixa zona un altre intent d’assalt, en aquest cas del pesquer francèsAbelvor, que també va poder ser repel·lit per la seguretat que porta a bord i amb el suport d’altres tonyinaires que pescaven a prop i que van anar a ajudar-lo.

«Això cada vegada va a més», va afirmar el director gerent d’ANABAC tan bon punt va tenir notícia del succés. En opinió d’Angulo, cal portar a terme un «control efectiu de les bases pirates» per lluitar contra el problema, ja que el dispositiu de la UE a l’Índic, la denominada operació Atalanta, «pot ser efectiu per a la protecció de vaixells mercants, però no per als pesquers».

Notícies relacionades

METRALLADORES I FUSELLS / Precisament, elBOEva publicar ahir el reial decret, aprovat divendres pel Consell de Ministres, que permet que la seguretat a bord dels vaixells espanyols en situacions d’especial risc per a persones i béns pugui ser prestada per empreses privades i amb armament de fins a 20 mil·límetres de calibre (que inclou metralladores de tipus mitjà i fusells d’assalt). Demà s’aprovarà una ordre ministerial conjunta, d’Interior i Defensa, que regularà el control, l’ús i l’adquisició d’aquestes armes de tipus militar.

Els armadors aplaudeixen la mesura, però no es mostren satisfets ja que consideren que és «una solució a curt termini». «El Govern ha fet un esforç i li agraïm el gest, però la forma més adequada de donar seguretat als vaixells és embarcar-hi militars, com fan els francesos», va insistir Julio Morón, director gerent de l’Organització de Productors Associats de Grans Tonyinaires Congeladors (OPAGAC).