CRISI A LA FORÇA POLÍTICA INDEPENDENTISTA

Carod anuncia que no es presentarà a la reelecció com a president d'ERC

El vicepresident de la Generalitat precisa que això no suposa que renunciï a ser el candidat d'Esquerra en les pròximes autonòmiques

Josep-Lluís Carod-Rovira.

Josep-Lluís Carod-Rovira.

3
Es llegeix en minuts
EFE
BARCELONA

El president d'ERC i vicepresident de la Generalitat, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha anunciat que no es presentarà a la reelecció com a màxim dirigent de la formació republicana en el pròxim congrés del partit. En unes declaracions a Catalunya Ràdio, Carod-Rovira ha explicat que amb aquesta decisió el Govern català quedarà al marge de "totes les discussions internes que hi pugui haver dins d'ERC" en l'etapa precongressual. "Alliberem el Govern de la dinàmica interna d'Esquerra", ha afirmat.

Preguntat per si aquesta decisió suposarà renunciar a ser candidat a la presidència de la Generalitat en les pròximes eleccions catalanes del 2010, Carod --que ha reconegut "haver complert una etapa dins del partit"-- ha precisat: "No renuncio a res". El dirigent ha afirmat que, si el partit l'hi demana, es presentaria a unes eleccions primàries dins d'ERC per escollir el candidat.

"L'hora de la generositat"

"És l'hora dels gestos i de la generositat, i jo faig el primer gest i el primer pas anunciant que no em presentaré a la reelecció com a candidat a presidir ERC", ha afegit Carod-Rovira, que ha matisat que no es tracta d'un "abandonament" sinó d'una "renúncia" a seguir liderant el partit després del congrés previst per als dies 14 i 15 de juny.

Ha argumentat, a més, que després de 12 anys al capdavant de la formació, ERC necessita que "s'obrin les portes a la renovació profunda d'idees i persones" per garantir la "unitat en el partit". Sobre aquesta renovació, ha apuntat que ha de ser "no tant generacional com d'idees", i en aquest sentit ha recordat que l'actual secretari general, Joan Puigcercós, fa tant de temps com ell que dirigeix el partit.

Al servei del partit

"Estic en plenitud d'energies personals, amb més maduresa que mai i amb la màxima il·lusió. No me'n vaig cap a casa, sinó que segueixo al servei del partit", ha destacat l'actual president d'ERC. En la seva opinió, decisions com la seva i com l'adoptada fa unes setmanes per Puigcercós d'abandonar la Conselleria de Governació són accions que "ajuden a reforçar el Govern" perquè deixen el debat d'ERC "al marge". Segons Carod-Rovira, amb una ERC més forta es reforçarà el Govern, i per tant ha descartat que el president de la Generalitat, José Montilla, es plantegi la convocatòria d'eleccions anticipades.

En el marc del congrés del juny, el president d'ERC ha apel·lat a una "batalla de les idees" per "construir l'ERC del segle XXI", de manera que el partit necessita renovar "la seva cultura política, el seu model de partit i les seves persones i idees".

Fonts pròximes a Carod-Rovira han confirmat que la decisió de no optar a la reelecció ha estat objecte d'una profunda reflexió en els últims dies per part del fins ara màxim líder d'ERC, i han afegit que de moment no està previst durant el dia d'avui cap altre contacte informatiu per explicar els motius que l'han portat a aquesta renúncia.

Pugna pel liderat

Notícies relacionades

ERC ha posat en marxa per primera vegada en el congrés del mes de juny un sistema d'elecció directa per sufragi universal dels militants dels càrrecs de president i de secretari general, i es dóna per fet que qui ocupa aquest últim càrrec, Joan Puigcercós, presentarà una candidatura. Carod-Rovira i Puigcercós mantenen des de fa temps una pugna pel liderat del partit, i aquesta rivalitat sempre ha estat present a l'hora de prendre decisions sobre les persones que els acompanyaven en les tasques de direcció, així com en les candidatures electorals.

A més de Puigcercós, el corrent crític Esquerra Independentista ha anunciat aquesta tarda que presentarà una candidatura amb el seu líder, Uriel Bertran, com a aspirant a secretari general, i Jaume Renyer, número dos a les llistes d'ERC a les eleccions generals per Tarragona, com a candidat a president. És molt probable que els crítics de Reagrupament.Cat també presentin una llista pròpia.