MISSATGE EN UNA WEB DEL GOVERN BASC
Ibarretxe equipara les sentències contra ETA amb els atemptats
El 'lehendakari' critica igual la violència, l'extorsió i la dissolució de Batasuna
Els socialistes acusen el president basc d'"equiparar víctimes i botxins"
Juan José Ibarretxe va tornar a encendre dilluns els ànims de socialistes i populars al posar al mateix nivell els atemptats d'ETA i les sentències judicials contra l'entorn de la banda terrorista. En un missatge titulat Un futur per decidir, difós en una pàgina web del Govern basc, el lehendakari defensa la convocatòria del referèndum que anuncia. En concret, fa vots perquè, d'aquí a un any, Euskadi afronti "un futur diferent" en el qual "els partits hagin rebut un mandat per asseure's a dialogar".
La carta d'Ibarretxe al.ludeix als dos guàrdies civils assassinats per ETA el dia 1 de desembre, Raúl Centeno i Fernando Trapero, i recorda també els dos equatorians víctimes de l'atemptat de la T-4 de l'any passat, Carlos Alonso Palate i Diego Armando Estacio. Això sí, a continuació cita Arnaldo Otegi, actualment a la presó, per recordar que el portaveu de Batasuna "va demanar" a ETA que no trenqués la treva.
Fidel al seu discurs habitual, Ibarretxe afirma en la missiva que la violència torna els bascos "al passat". Però al mateix sac que les "amenaces" i les "extorsions" el lehendakari hi fica la "il.legalització de partits" i les "sentències judicials que de jurídiques en tenen poca cosa i d'impuls polític en tenen molta", la "dispersió de presos" i "les morts de familiars d'etarres quan van a visitar- los a les presons".
"UNA ENORME INJUSTÍCIA"
Aquest eclèctic llistat va obrir la caixa dels trons. El secretari general dels socialistes bascos, Patxi López, va considerar un "terrible despropòsit" i una "enorme injustícia" que Ibarretxe
"equipari" els atemptats d'ETA amb sentències "fermes". López també va denunciar en el seu bloc que el lehendakari "iguala les víctimes i els botxins". La seva tesi és que Ibarretxe està cada vegada "més fora de la realitat" i que es comporta com un "radical". També el portaveu parlamentari del PP basc, Leopoldo Barreda, va criticar amb severitat el president basc.
Notícies relacionadesIbarretxe també aprofita el missatge per ratificar la seva intenció de donar la paraula als bascos, malgrat que sense especificar de quina manera. No parla explícitament d'eleccions ni del tan anunciat referèndum, però es mostra esperançat en la possibilitat que, al llarg de l'any que està a punt de començar, els partits tinguin un "mandat per asseure's a dialogar i arribar a un acord". Tampoc reivindica el dret d'Euskadi a l'autodeterminació, pe-
rò ho deixa entreveure amb expressions com la del desig que "la societat basca sigui protagonista del seu propi destí" o al.lusions a "un futur de participació democràtica de tots i totes" i a "un futur per decidir".
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
