OPERACIÓ POLICIAL CONTRA L'ESQUERRA 'ABERTZALE'

Garzón empresona 17 dirigents de Batasuna per ser d'ETA

Deixa en llibertat sota fiança quatre detinguts i n'obliga dos a comparèixer en el jutjat

Explica que no pot atorgar patent de cors a l'organització si dóna suport a la banda armada

4
Es llegeix en minuts
MARGARITA BATALLAS / MADRID

Delicte flagrant. El jutge Baltasar Garzón va ordenar ahir l'ingrés a la presó de 17 dels 23 membres de la mesa nacional de Batasuna, detinguts dijous a Segura (Guipúscoa) per integració en ETA o per reiteració delictiva. A més a més, va imposar una fiança per a quatre detinguts, un d'ells, Javier Urrutia, per estar malalt, i compareixença quinzenals a d'altres dos. El magistrat justifica aquesta decisió per no concedir a l'organització il.legal "una patent de cors" que li faci pensar que pot seguir alineada amb l'estratègia violenta d'ETA.

El magistrat, en una resolució de 80 folis, revela que des del setembre del 2006 investiga la mesa nacional de Batasuna perquè ETA "actua amb vocació fagocitadora i depredadora de tot l'espectre conegut com a esquerraabertzale". Per aquesta raó, intenta aprofitar "l'espai polític" i absorbir el moviment per anul.lar "qualsevol opció de discrepància o independència".

SOBRE ANB

Garzón atribueix aquesta "tendència expansiva" a Batasuna, a la qual acusa de "colonitzar" d'altres formacions polítiques, com EHAK o ANB. Per aquesta raó, adverteix a aquests partits que actuarà contra ells quan "tingui prou indicis", però puntualitza que no ho farà "abans".

Així mateix, afirma que els dirigents de Batasuna són experts a rebel.lar-se contra les resolucions judicials. Per això, han optat per "desafiar" les ordres que els impedeixen, des del 2002, reunir-se a l'haver estat suspeses les seves activitats abans que el Tribunal Suprem, el 2003, il.legalitzés l'organització per ser un instrument d'ETA.

LA JUSTIFICACIÓ

Garzón dedica una part de la seva resolució a explicar a tots aquells que han criticat la seva mesura que ell ha actuat amb proporcionalitat i que ha evitat ser arbitrari. "El jutge instructor ha d'actuar, i així ho ha fet, en el moment en què ha disposat dels indicis suficients en els quals recolzar la seva decisió", afirma. I afegeix: "Aquest moment és ara, i no, per descomptat, qualsevol altre de precedent en què podien primar qüestions d'oportunitat".

El magistrat afegeix que s'ha vist obligat a prendre una mesura tan greu per actuar "davant del flagrant delicte" dels arrestats per la seva "voluntat rebel" a complir els mandats judicials. També assegura que mentre va durar la treva d'ETA, des del març del 2006 fins al juny del 2007, va permetre les reunions de Batasuna perquè "equivocadament o interessadament" buscaven el final de la violència. Aquesta activitat política, sosté el magistrat, "no es pot considerar com un fet delictiu".

No obstant, ETA va canviar l'escenari el passat 5 de juny quan va anunciar que tornava a l'activitat terrorista. Des d'aquells moment, als dirigents de Batasuna no se'ls "ha entrevist la mínima intenció de separar-se d'aquesta línia", afirma el jutge. Per això, assegura que les seves reunions han passat a ser "delictives", ja que hi "planifiquen la seva actuació d'acord a l'estratègia d'ETA".

El magistrat insisteix en aquesta tesi, ja que considera que els dirigents de l'organització il.legal "tenen l'opció de desvincular-se d'ETA". No obstant, no ho fan perquè prefereixen "recolzar els fins" de la banda. Per aquest motiu, Batasuna "ha interioritzat" i transmet a la seva base social que "no hi ha condicions per a la negociació política". I prepara les bases per a una "fase d'enfrontament", segons un dels documents incautats a una de les detingudes, Maite Fernández de Labastida.

Aquesta estratègia, pel jutge, demostra que l'organització il.legal, "de cara a l'exterior" manté "una certa aparença d'autonomia funcional" perquè fa creure a la societat que hi ha la possibilitat que retorni "un període de distensió". Per això, el jutge afirma que no pot estar impassible i que ha de "neutralitzar" una activitat que està dirigida a "coadjuvar" ETA.

El magistrat detalla, en la seva resolució, les renovacions de la mesa nacional del Batasuna des del mes d'octubre del 2005. També revela que les reunions mantingudes pels dirigents de l'organització s'han portat a terme amb "un plus de seguretat" per evitar que fossin detectades per la policia, ja que no s'anunciaven públicament i s'organitzaven per telèfon o correu electrònic.

Notícies relacionades

El jutge revela igualment uns quants documents intervinguts als detinguts. Al domicili d'Ana Lizarralde, coordinadora de Biscaia, s'ha localitzat una carta dirigida a ETA. En aquesta missiva, la detinguda confessa que ha mantingut una reunió amb diversos membres de l'organització terrorista en què li han plantejat una proposta que no pot acceptar pel fet que té altres compromisos.

Les declaracions dels 23 detinguts van durar tres hores. Fonts coneixedores de les compareixences han revelat que el coordinador nacional de Batasuna, Joseba Permach, estava completament "ensorrat i enfonsat". Rufino Etxebarría, encarregat de relacions exteriors, es va mantenir, però, ferm. Els altres arrestats van expressar preocupació o van mostrar indiferència. Tan sols tres d'ells van donar explicacions al jutge. Egoitz Apaolaza va negar que fos membre d'ANB.