EMPRESES

Internacionalització i exportació: el gran salt per a una pime

Al tractar-se d'un procés de gran complexitat, la internacionalització d'una pime ha de respondre a una decisió meditada i no a un impuls passatger

bethany-legg

bethany-legg

3
Es llegeix en minuts
ALBERTO GONZÁLEZ / Barcelona

Diuen que l’esperit emprenedor es porta de sèrie. La decisió, l’entusiasme, la creativitat, la independència, la perseverança, el positivisme i l’inconformisme són alguns dels valors que dibuixen el perfil dels que, un dia determinat, inicien l’aventura d’engegar una nova empresa. I no és una cosa exclusiva de les grans fortunes. Al contrari. Són moltes (potser la majoria) les grans empreses internacionals que van començar sent tan sols un petit negoci familiar fins que, el dia menys pensat, van prendre la decisió d’ampliar fronteres.

Internacionalitzar és un dels processos que potser més incertesa provoca al’empresari (i és lògic, perquè als coneixements de gestió comercial s’hi s’uneixen molts altres requeriments). Potser és per això que, en el dia d’avui, només el 3% de les pimes espanyoles han pujat a aquest vaixell, segons dades de la CEOE.

Trobar el moment adequat

Una de les primeres preguntes que s’ha de plantejar qui vulgui internacionalitzar la seva empresa és si està preparada realment per iniciar aquesta fase, és a dir, si és capaç d’adequar els processos interns, la producció, la gestió i els costos de la nova estructura. Per descomptat, també haurà d’analitzar l’equip actual i veure en quina mesura cal augmentar la seva mida, completant-lo segons les noves necessitats. Hauran de ser persones que coneguin el mercat on l’empresa s’implementarà, a més de dominar l’idioma i comprendre les peculiaritats

del país.

Seleccionar la destinació apropiada

A l’escollir el mercat al qual exportarem, hem d’estar segurs que el nostre producte trobarà el seu encaix. Per a això, serà necessari fer un estudi de mercat, que estimi el grau d’acceptació (participar en congressos, fires o altres trobades internacionals pot ser d’utilitat), els hàbits de consum, la competència o el nivell de preus.

Així mateix, s’ha d’analitzar bé la legislació del país de destinació, els controls duaners a què estarem subjectes, els ajuts administratius que tindrem (tant del nostre govern autonòmic o estatal com del país en qüestió) i identificar clarament els punts forts i febles del mercat al qual ens dirigim.

L’exportació com a alternativa

Una vegada analitzats correctament tots els aspectes anteriors, hi ha la possibilitat que ens assalti el dubte. És llavors quan ens hauríem de plantejar, en lloc de la internacionalització, l’exportació, com un pas previ (i, de vegades, molt savi). Comptar amb un soci local que ens serveixi com a distribuïdor no sol representar grans inversions i ens pot fer guanyar temps fins a estar preparats per a la internacionalització. Però compte, tampoc és aconsellable llançar-se a les mans de qualsevol distribuïdor: és important apostar per un que conegui bé el mercat i les seves peculiaritats, mantenint amb ell una comunicació habitual i fluida.

Formació

En el procés d’internacionalització, el carisma no ho és tot. Podem tenir la valentia i la desimboltura, però gran part de l’èxit d’aquesta aventura radica en una cosa molt més bàsica: el coneixement. Per això, és recomanable formar-se de forma específica, per dominar, per exemple, les claus de l’operativa del comerç exterior, i els entramats legals, fiscals i burocràtics que ens poden afectar.

¿Per on s’ha de començar?

En l’actualitat existeixen diverses eines interessants per establir les bases d’una operació d’internacionalització. Una és Santander Trade, de Banco Santander. Mitjançant aquest portal, l’entitat ofereix als seus clients informació del mercat internacional i serveis personalitzats per ajudar les empreses a expandir-se amb èxit. Entre les seves eines destaca una sèrie d’indicadors clau per ajudar a seleccionar els països més atractius per a cada activitat internacional. Així mateix, ofereix algunes de les millors bases de dades disponibles

per a empreses importadores i exportadores, recursos i alertes de continguts.

Notícies relacionades

Inclou també calculadores d’aranzels a més de 150 països i un nou programa de formació ‘online’ certificat per la Cambra de Comerç Internacional amb temàtiques relacionades amb el desembarcament en mercats

estrangers.